Tükenmemenin Yolu Fırsat Değildir!

1958 yılındaki büyük devalüasyondan sonra yaşanan tüm devalüasyon ve ekonomik krizleri biliyorum. Okudum, yaşadım. Sıkıntılarını çektim.
Krizlerin geniş halk yığınlarında çöküşlere neden olduğu kuşkusuzdur. Kriz dönemlerinin insanların, ailelerin yaşamlarını kararttığı bilinmektedir. Kriz, insanın evine ekmek, yakacak, mama alamaması demektir. Öğrencinin, okulundan vazgeçmesidir. Ekonomik darlığın, aile birliğini bozmasıdır. Esnafı, taciri borç batağına sokmasıdır. Bırakın kârı, cironun masrafları karşılayamaması nedeniyle işyerinin kapanmasıdır. Kapanan işyerlerindeki insanların işsizliğe adım atmasıdır. Açmazından çıkamayanların intihara sürüklenmesidir.
Kriz, herkesi fakirleştirir. Geliri yetmeyenleri açlığa sürükler. Geliri olmakla beraber gereksiz alış veriş yapanı da tüketir. Tükenmeyen, azalmayan kimse kalmaz.
***
Kullanana göre “fırsat” sözcüğünün anlamı ve değeri değişir. Bir pazarlama firması, fırsattan bahsediyorsa, fırsatın sömüreni, egemeni, odur. Özgür iradenizle bir işin, eylemin, alışverişin fırsat olduğunu düşünüyorsanız, sömüreni, egemeni siz olursunuz. Egemenin konumuna göre “fırsat” sözcüğünün farklı değerlendirilmesi icap eder. Fırsat, sömüren tarafa da düşer, sömürülen tarafa da…
Pazarlamacılar, satıcılar, size bir fırsat tanıyorsa bir değil, bin bir kere düşünmek zorunludur. Hele “fırsatı kaçırmayın” ya da “fırsatı yakalayın” gibi emir kipi ile geliniyorlarsa biliniz ki, bir fırsat elde etmiyorsunuz. Yalnızca, başkasının fırsatının kurbanı oluyorsunuz. Hatta “yakala” komutundaki aşağılamaya dikkatinizi çekerim. “Yakala” komutu, hiçbir biçimde masum değildir. Onun için “yakala” komutuyla yapılan pazarlama çabasına hiçbir biçimde katkı sağlamamak gerekir. Katkı sağlamamanın ötesinde toptan reddi gerekli ve zorunludur. İnsanları, insan yerine koymayanların kullandığı bir pazarlama yöntemidir. “Yakala” komutunun, pazarlama faaliyeti olmadığını belirten bir makaleyi de bu köşede kaleme almıştım.
Kriz dönemlerinde, birisi fırsat, yakala, kaçırma sözcükleriyle ve emrederek hitap ediyorsa tuzağın içine girme olasılığının doğduğu aşikârdır. Kriz dönemleri, fırsat dönemi değildir. Krizlerde yakalanacak bir şey olmaz. Kaçırılacak bir şey de olmaz. Bunu, çok güzel anlatan atasözümüz: Ava giden avlanırdır. Ne ava gidin, ne de avlanın!
***
1999-2001 krizinde birçok ailenin evini birleştirdiğini biliyorum. Anne ve babanın kirada oturan çocuğunu, işsiz kalan evladını, ekmeksiz mamasız kalan torununu korumak amaçlı evini açtığını gözlemlemiştim. Şimdi de bu yönde duyumlar almaktayım. Krizler, korumanın en üst düzeye çıkarılması, yardımlaşmanın, dayanışmanın, işbirliğinin geliştirilmesi gereken dönemlerdir. Sömürücü davranan ve fırsatçı tavrı olanların karşısında herkese düşen insani görev sevecenliğin, barışın, iyiliğin kazanmasını sağlamaktır.
***
Kriz dönemlerinin toplumsal eylemi, işbirliğidir, yardımlaşmadır, dayanışmadır. Kriz dönemlerinin sömüren eylemi ise fırsat yakalamadır. İşbirliği, yardımlaşma ve dayanışma, tükenmemenin yoludur. Krizden, tükenmeden çıkmak başarıdır. İster, edilgen, ister, etkin bir davranışla yola çıkılsın, tükenmeden krizden çıkılabilir. İşbirliği, yardımlaşma ve dayanışma giderleri azaltır. Gelirleri artırır. Koruma duygusunu öne çıkartır.
İnsanlara, sahipsiz olmadığı duygusunu yaşatır. İnsanların birbirine güven duymasını, var olanın artmasını sağlar. İnsan, insana; aile, aileye; işyeri işyerine, esnaf esnafa, tacir tacire herkes birbirine destek olmalıdır. İşbirliğinin, yardımlaşmanın, desteğin, dayanışmanın düzeyi değil, niteliği önemlidir. Mutlaka birisine sahip çıkın, koruyun ki tükenmeyin.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar A. Dursun YILMAZ --- Okunma


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Yeşilgiresun Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Yeşilgiresun Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA), Anka Haber Ajansı (ANKA) tarafından servis edilen tüm haberler Yeşilgiresun Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Yeşilgiresun Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.



Anket Önümüzdeki Yıl Fındık Fiyatı Ne Kadar Olmalı?