GÖNÜL DARLIĞINA ŞİFADIR ŞİİR

Mal varlığını ya da yer darlığını konuşmaya alışmış insanlar için , gönül darlığı bir ilaç meselesi olamaya başlamıştır . Kültür ve gönül darlığı çeken modern insan , sıkışık ve hapis düşünce halinden ancak , şiirin ve edebiyatın ilacı olan şiirle ve sanatla uzaklaşabilir . Şiirin hikemî bir tarafı olduğunu hep düşünmüşümdür . Yani gönül darlığına da şifadır şiir . Bunu niye iddialı söylüyorum , mal varlığı sıkıntısı çeken her gönül , kendini şiirin ve sanatın kucağına attığında rahatlıyor da onun için . Filozofik bir arka planı ve mecazi bir duruşu olan şiir , tarih boyunca gönlümüze şifa olmuştur . Onu sadece bir oyun ve eğlence aracı görmek , şiire mal varlığı gibi bakmaktır . Bu da kapitalist ve soğuk bir sanat algısıdır . İnsanımız yer darlığını veya mal varlığını konuştuğu kadar , gönül darlığına şifa olan şiiri ve sanatı konuşsaydı , alem çoktan yaşanır bir mekan olmuştu .
Gönül darlığımıza şifa olacak metinleri seçmekte okurun işidir ama , benim de gönlüme hoş gelen dizelerim ve şairlerim olmuştur . Gönül darlığımıza şifa olarak önereceğim şair ya da şiirleri , dilerim size de şifa olur ey okur . Anamalcı bir kafayla değil , gönül ve irfanla seçtiğim metinler tamamen öznel ve sahibine has bir seçimle ortaya çıkmışlardır . Kaygusuz Abdal ' ın mısraları , ademi ve alemi iyi tanımlayan dizelerdir : “Bu âdem didükleri / El ayakla baş değil / Âdem mânâya derler / Sûret ile kaş değil… “ İnsanın et ve kemikten ibaret olmadığını anlatan dizeler , tam bir sadra şifa durumu . Adem manadır ; el ayak , unsurun azalarıdır . Manadan mürekkep bir insan , gönül darlığı ve şifa sıkıntısı çekmez . Mana alemine varana insan diyoruz . Sadece ihtiyaçlarının eseri olan kişi , et ve kemikten ibarettir .
Hayatımızda tuttuğumuz insanların mutlak bir ortak paydası vardır da , biz bunları yaş ilerleyince ya da hayat tecrübemiz artınca anlarız . Onlar bize yol gösteren ya da bize ruhi destek veren insanlardır . Ben bunu , digerkamlıkla ya da empatiyle açıklıyorum . Size yakın duran iyi insan , size iyilik yapmaya çalışan insandır . Kendini sizin yerinize koyan veya sizi kendi yerine yerleştiren insan tipidir bu . Bu insanları kolayca da elde edemezsiniz , pek de fiyatları yoktur ! Ucu açık iyilikler onların işi ve yaşam biçimidir . Şöyle etrafınıza bakarsanız , az da olsa bu insanları görürsünüz . Muallim Naci şiirinde bu tip dostları ilaç gibi görür ve der ki : “ İnsân odur ki ister hem-nev'inin refâhın / İnsânlığa yakışmaz ten'imsiz tenâ'um .” ( Ancak insanların refahını isteyenler insan olabilirler. Bir şey vermeden insanlardan nimet istemek insanlığa yakışmaz.) Gönlümüze şifa olan bu şiirde ki anlam, günümüzde de çok aradığımız bir erdemi içerir . İnsanların refahını ve mutluluğunu istemek . İnsan olmak , ötekini sevmekle eştir diyorum . Bencil adam şeytanın askeridir ancak . Vermeden almak Allaha ait olduğuna göre , bir insana iyilik ver ki , sen de iyilik bulasın diyorum . İşte şifa mısraların özelliği budur. O dizelerin ruhu ve güzelliği vardır .
Bu kadar iyiliğe dar olan dünya , aslında kötüler için de cehennemdir . Çünkü kötüler sosyal yalnızlardır . İyiliğe aç olan dünya , kötülerin gürültülerinin fazlalığından olsa gerek , biraz kötülere yakın gibi gözükür . Aslında doğru değildir . Kötülerin alem tasavvuru dünya ile sınırlı olduğu için , var gücüyle dünyaya asılırlar . Oysa kötünün sonu da ölümdür . Var olan hesabın intikamını da , muntakımin memur ettiği kulları görür . Oysa biz yalın gözle bunları kullar yapıyor zannederiz ama , Mevlana ' nın dediği gibi yapan Allah ' tır . Kötülük sizi sadece dostlarınızsan ve çevrenizden uzaklaştırır . Kötüler biraz da yalnızdır . Şanlıurfalı Nabî ne diyor : “Hûy-ı bed âdet-i bed meşreb-i bed / Eder erbâbını merdûd-ı ebed .”( Kötü huy, kötü adet , kötü karekter insanı sonsuza dek dostlarından uzaklaştırır.) Kötüler sosyal yalnızlardır derken , bunu anlatmak istedim . Çevreleri kalabalık gibi gözükür ama , etki gücünü kaybettikleri zaman , yalnız olduklarını anlarlar ! İş işten geçtikten sonra da , yapmacıklıklara baş vururlar. Çevrenize bakarsanız böyle sahte gülücükler atan , sabıkalı kötülerin bir hayli olduğunu görür ve üzülürsünüz . Bunlara da şifadır iyi bir şiir . En azından faziletin değerini anlarlar .
Şiirin şifa olması yer darlığından değil , gönül darlığına çözüm olmasındandır . Mal varlığınızla hiçbir şaire ve şiire kapı açamazsınız . Gönlünüzde iyilik , insan sevgisi , tabiat ve aklı selim varsa , şuaradaki şiiri ve şairi yakalarsınız . Tanrıya dua eden bir şair , şiirine ihanet etmemiş ve tabiatın şiir gibi yapısına saygı göstermiş olur . Feyzi Halıcı da bir çok dua şiiri ve şairinin yaptığı gibi , çok iyi bir yakarışla şiirinin sahibine yakarır ve der ki : “Bir uhrevî his var mı ki dünyada, / Bulunsun tadı bir ulvî duada. / Ne mutlu Allah'ı getirmek yâda, / Mavi gecelerin seher vaktinde…” Dünyada duadan güzel güzel bir uhrevî duruş var mıdır diyen şair , cevabını soruyla verir . Yoktur . Mavi gecelerin seher vaktinde Tanrıya yalvaran şair , yaşamın rengini şiirine şifa yapan kişidir . Yani her şey tabiatta gizli ve ilaç olarak yazacak şairin bekler . Şifayı şiirde arayan ozan gönlü , şiirin bir ilahî büyüsü olduğunu da anlatmak ister.
Gerçekten de öyledir . Ben de şiirin büyüsüne ve görkemine inanırım . Farklıdır şiir ve şair ruhu. Haydi sen de şirini ve şairini al gel aramıza . Katıl , şiirin ulvî ve ruhani dünyasına.
Gönlünüze şifa olan bir anlam ve gönül dünyası kurabildiysem ne mutlu bana . Şiir ve şairle dolu bir dünyanız olsun . Şiir dolu günler dilerim .

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar İsa Çolaker - Mesaj Gönder --- Okunma


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Yeşilgiresun Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Yeşilgiresun Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Yeşilgiresun Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Yeşilgiresun Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.



Anket Giresun Belediyesinin Çalışmalarından Memnun Musunuz?