KASTAMONU'YA HORANA - 3

1872'de gazete çıkmış Kastamonu'da. Kastamonu gazetesi. Kastamonu Lisesi Müdürü Behçet Bey 15 Haziran I919'da Açık Söz gazetesini çıkarır. Gazete birçok gazete gibi Mustafa Kemal Paşa'yı, Ordumuzu, Kurtuluş Savaşı'nı alkışlayan yayın organlarındandır. Öğretmenlerden Hüsnü Bey, Ahmet Hamdi Bey, Tahir Bey (Karaoğuz), İsmail Hakkı Bey (Uzunçarşılı). İsmail Habib(Sevük), Hasan Fehmi, Abdullah Nuri, Dok. Fazıl Bey (Berki), Nizamettin Nazif(Tepedelenli), Mehmet Akif (Ersoy),İsmail Hami (Danişmement) Açık Söz'de yazdılar. Mehmet Akif, İstiklal Marşı şiirini bu gazetede yayımladı...
Kastamonu'ya yarışmaya, horan oynamaya geldik. Biz de Trabzon da birinci olamadık.
Bu önemli kentimizi gördük, tanıdık. Eski evlerini, camilerini, müzesini, kalesini, anıtı­nı gördük. Bir gece kaldık. Aşevinde yemeklerini yedik. Karaçomak oyrağına kurulu kenti gezdik. Karaçomak Deresi'nin iki yanı kent. İki yanda da gezilebiliyor. Dere boyunda uygun yerlerde köprüler var... İki yandaki cadde de geniş. Derenin sağ yanında devlet yapıları. Sol yanda iş merkezleri. İki yanda da pastaneler, döner kesen aşevleri, eczane­ler... Gençlere yönelik giysi satış yerleri...
Kastamonu Abana'da Halil Amcamın oğlu Halil yaşıyor eşiyle, çocuklarıyla. Halil amcam, askerlik öncesi İstanbul'un yolunu tutanlardan. Unkapanı'nda bir işten emekli olmuş. Eşi Abanalı. Amcamın üç çocuğu var: Emriye Abla, Halil, Hayriye. Emriye Abla evli İstanbul'da Hayriye evlenmedi, İstanbul'da yaşıyor baba evinde. Halil evli, eşi bankacı. Ana yurdun­da Abana'da yaşıyor...
Kastamonu'ya geleceğimizi bildirmiştim Halil'e. Yarışma günü geldi erkenden. Yanında ilk kez göreceğim amcakızı Hayriye Günay'la. Kucaklaştık...
Trabzonlularla anlaştık, amcaoğlu Halil Günay'ın önerisinde. Dönüşte kıyıya inecek, kıyı boyu Sinop üzerinden Samsun'a oradan da Görele'ye, Trabzon'a... Bu yolu iki topluluk da ilk kez görecek...
Kastamonu'dan ayrılıyoruz. Kimbilir bu kenti yıllar içinde görebilecek miyiz? Devrakani yoluna döndük. En önde Halil'in aracı. Ben onda, Halil'in yanında oturuyorum. Amca çocukları birlikte olmanın mutluluk konuşmalarını yapıyoruz yol boyu. Halil geçtiğimiz yerleri anlatıyor bana, bilgilendiriyor beni. Arkamızda bizim oyuncuları taşıyan minüt Onun ardında Trabzonluları taşıyan otobüs. Güzel bir yolculuk... Otobüsten "cinaralar, dak dum dak dum dak dum dum"lar bana dek geliyor .Bir yanım Halil'in, Hayriye'nin an­lattıklarında bir yanım otobüste... Abana'dayız... Küçük, dingin, yeşil, mavi, güzel mi gü­zel Abana'da...
Halil tanıdığı bir aşevine, pırıl pırıl bir aşevine götürüyor tümümüzü. Yemek yiyo­ruz...
Küçücük Abana'nın "meydanı"ndayız... Neredeyse buradakilerin tümü tanıyor Halil'i.
O da Abanalılara; beni, bizi tanıtıyor... Güleryüz tarlasındayız... Şimdi sıra bizde... Burada bir iz bırakalım, bir anımız olsun. Halil'i de sevindirelim, gönderelim...
Davul, zurna, kemençe...Göreleliler, Trabzonlular horana... Abana kuruldu kurulalı böyle bir horan görmemiştir... Terleyene dek oynuyoruz... Bir alkış... Bir "kıyamet"...
Kucaklaşarak ayrılıyoruz Abana'dan... Naramız, ihihihihularimiz, teeheeyyylerimiz, alaşaoğlularımız, ayakvuruş seslerimiz... anı olsun, sonsuza kalsın...
Çatalzeytin, Ayancık... Güzel görünümlü yerlerde fotoğraf çektire çektire geliyoruz. Sinop, Samsun, Ordu, Giresun, Görele...Biz burada kalıyoruz... Hüseyin Özdemir de kalıyor. Trabzonluları uğurluyoruz Akçaabat'a...
Kastamonu türküsüyle bitiyor yazı, Kastamonu'yu unutmamak, anmak için:

Yaş nane kuru nane
Aman kül oldum yane yane
Ne ben öldüm kurtuldum
Aman ne sen geldin imane

Odalara küçük hanım odalara vay
Şimdi de rağbet modalara vay

Çayır çıktı dizime

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Hayrettin Günay --- Okunma

göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Yeşilgiresun Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Yeşilgiresun Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Yeşilgiresun Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Yeşilgiresun Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.

Anket Giresun Belediyesinin Çalışmalarından Memnun Musunuz?