Taşıt ve Demirbaşların Hesabındaki Farklar?

Milletvekillerinin açıklamalarından itibaren on üç makalede Giresun İl Özel İdaresi ile ilgili konuları yazıyorum. Yazdığımın dayanağı Sayıştay raporlarıdır. 2012 ilâ 2018 yılı raporundan özellik taşıyan kalemleri irdelemeye devam ediyorum. 2019 yılı raporu, henüz yayımlanmadı. 2012 ilâ 2018 yılı raporundan özellik taşıyan kalemleri irdelemeye devam ediyorum. Şimdi, maddi duran varlıkları ele alacağım. 253, 254 ve 255 kodlu hesapların değişimlerini göstermeye çalışacağım.
***
Sayıştay'ın 2013 yılı raporunda 1. bulguda, aynen “Kesin mizan ile taşınır kesin hesap cetveli arasında uyumsuzluk bulunması” başlığı altında 150-ilk madde ve malzemeler, 253-tesis, makine ve cihazlar, 254-taşıtlar ve 255-demirbaş hesabı ele alınmıştır. 150-ilk madde ve malzemeler hesabı ilgili bölümünü 15 Aralık 2020 tarihli makalede ele almıştım. Şimdi konumuz, bu hesap dışında kalan hesaplara değineceğim. Raporda, aşağıdaki tabloya yer verilmiştir:


2013 yılı ekindeki bilançoda ise 253-tesis, makine ve cihazlar hesabı 13.350.555,31 TL. 254-taşıtlar hesabı ise 4.861.052,06 TL. 255-demirbaş hesabı 3.540.685,44 TL. dir. 2013 raporuna bu hesaplarla ilgili üç farklı tabloda üç farklı meblağ vardır. Raporda, yukarıdaki tabloya yer verilerek uyumsuzluğa dikkati çekerek, hesapların geçerli olmadığı dile getirildiğini belirtmiştim. Rapordaki tespitler çok ciddi bir muhasebe hatasını göstermektedir. 15 Aralık 2020 yazısında belirttiğim gibi daha ötesi de olabilir.


Yukarıdaki tablodaki üç hesabın 2013 ve 2014 yılı verisi 2014 yılı raporunun 14. sayfasındaki faaliyet sonuçları tablosundan; 2015, 2016, 2017 ve 2018 yılı verisi ilgili yıla ait raporun içindeki veya ekindeki faaliyet sonuçları tablosundan alınmıştır.
Gerek 253, gerekse 254 kodlu hesapların altı yıllık gelişiminin eldeki verilere göre makul olduğu kabul edilmelidir. Ancak, hesapların ayrıntılarına ulaşmadan kesin bir ifade ile bir usulsüzlük veya yolsuzluk olmadığı söylenemez.
Diğer yandan, 253-demirbaş hesabının 2016 yılındaki değişiminin dikkati çekici olduğunu söylemeliyim. Hesap 2015 yılına göre 1.908.001.80 TL. artış olması, olağan değildir. 2017 yılı raporunda 2016 yılının 254-taşıtlar hesabının bakiyesi 7.302.429,58 TL. görülmektedir. Bir önceki yılın raporunda ise 2016 yılı ile arasında 349.000,- TL. fark bulunmaktadır. Bu hesabın, önceki yıllarında olduğu gibi farklar bulunması, muhasebe kayıtlarının güvenilir olmadığını göstermektedir.
***
Milletvekilleri, İdarenin kötü yönetildiğini kamuoyuna açıkladıklarına göre bir bildikleri vardır! Sabri Öztürk, özellikle 2013-2018 arasında İdarenin kötü yönetildiğini dile getirdiği, dikkate alınarak, soralım:
2013 yılında ana mizanda 253, 254, ve 255 kodlu tesisler, taşıtlar ve demirbaşlar hesabının üç ayrı tabloda farklı görülen bakiyenin hangisi doğrudur? Bu fark nasıl açıklanır?
Her üç sonuç belgesi arasında 0,01 TL. fark olmaması gerekirken bu kadar büyük fark nasıl başarılmıştır?
Bu fark, izleyen yıllarda nasıl düzeltilmiştir?
2014 yılında belde belediyelerinin kapatılmasına rağmen 2014 yılında demirbaşların artmaması, hatta azalmasının nedeni nedir? 2016 ve 2017 yılı raporlarında farklı değerde görülen 254-taşıtlar hesabının bakiyesindeki 349.000,- TL.lık farkın nedeni nedir?
***
Yukarıdaki soruların cevaplarını bekliyoruz. Bu giderler yapılırken, sonuç belgeleri imzalanıp onaylanırken meclis başkanı, meclis üyeleri, encümen üyeleri ne yapıyordu? Denetim komisyonu nasıl bir rapor düzenledi? Meclisteki muhalefet partilerinin temsilcileri kesin hesaba aykırı oy verdi mi? Denetim komisyonunun muhalefet partili üyesinin muhalefet şerhi var mı?
Milletvekilleri, İdareyi kötülediğine, yerdiklerine, zem ettiklerine göre bir bildikleri vardır! Bilgilerinin olduğunu düşündüğümüz bu soruların yanıtını alalım. Muhatabı olan meclis başkanı, üyeleri, encümen üyeleri ve denetim komisyonu üyeleri de altına imza atıkları belgelerin sorumluluklarını alarak açıklama yapmalıdır. Tabi ki, meclisin muhalefet partili üyeleri ile denetim komisyonun muhalefet partili üyesi de katkılarına ilişkin açıklama yapma zorunlulukları vardır? Bekliyoruz.
Deyim yerindeyse yıllardır; iktidar, döşeğini, şiltesini sererken muhalefet de sesi dışarıdan duyulmasın diye yorganı üzerine sermiş ki, kimse uyanmasın!

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar A. Dursun YILMAZ --- Okunma


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Yeşilgiresun Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Yeşilgiresun Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Yeşilgiresun Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Yeşilgiresun Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.



Anket Giresun Belediyesinin Çalışmalarından Memnun Musunuz?