Neden, Mal ve Hizmet Alımı?

Milletvekillerinin açıklamalarından itibaren on iki makalede Giresun İl Özel İdaresi ile ilgili konuları yazıyorum. Yazdığımın dayanağı Sayıştay raporlarıdır. 2012 ilâ 2018 yılı raporundan özellik taşıyan kalemleri irdelemeye devam ediyorum. Şimdi, 630-gider hesabında izlenen 630.3-mal ve hizmet alımlarını ele alacağım. Bu hesap, iğneden ipliğe, kırtasiyeden temsil ağırlamaya, akaryakıttan her türlü taşıma hizmeti alımında kullanılan bir hesaptır.
***
2012 yılından 2018 yılı sonuna kadar olan dönemde İdarenin giderleri ile bu giderlerin içinde olan 630.3-mal ve hizmet alımı giderinin yıllara göre dökümüne, toplam gelire oranına ve yıl ortası dolar kuruna göre değeri aşağıdaki tabloda gösterilmiştir:


Yukarıdaki tabloda ilk sütundaki 630.3-mal ve hizmet alımları hesabının 2012, 2013 ve 2014 yılı verisi 2014 yılı raporunun 14. sayfasındaki faaliyet sonuçları tablosundan; 2015, 2016, 2017 ve 2018 yılı verisi ilgili yıla ait raporun içindeki veya ekindeki faaliyet sonuçları tablosundan alınmıştır.
Bu tablodan anlaşılacağı üzere nominal olarak sırasıyla 2018, 2016 ve 2017 yılı gideri en fazla iken dolar bazında sırasıyla 2016, 2017, 2015, 2013 ve 2014 yılı giderinin çok fazla olduğu görülmektedir. Tüm yıllar ortalaması toplam giderin % 45'i seviyesinde iken 2016, 2018 ve 2017 yılında ortalamanın üzerinde gider yapılmıştır. Bu hesabın, toplam gider içindeki payı %36 ilâ %56 arasında değişmesi, gerek kamu yönetimi, mali yönetim açısından kabul edilebilir olmadığını söylemek gerekir. En düşük paya sahip olan 2014 yılını kabul etsek dahi, İdarede işlerin ağırlıklı olarak satın alma yoluyla görüldüğünü anlatmaktadır. Faaliyet yönünden geçmişi Yol, Su, Elektrik İdaresi (YSE) ve Köy Hizmetleri İdaresine dayanan İl Özel İdaresinin hizmetlerini üretme yerine satın alma yoluyla gerçekleştirmesi hazin bir durumdur.
Azledilenin yerine gelen Genel Sekreter, “hayali bütçe” uygulamasından vazgeçileceğini söylemişti. Yukarıdaki tespitlerimiz; bütçe disiplininin olmadığı şeklinde anlaşılması gereken “hayali bütçe” ile anlatılmak istenilenin çok üstünde bir yönetim ve basiret eksikliğinin olduğunu söylemektedir. İnanın, aynı durumda bir özel sektör şirketi olsa batardı, yöneticisi de tazminatsız işten çıkartılırdı!
Yine, dolar kuruna göre bir irdeleme yapıldığında 2016 yılında toplam giderin % 56'sını oluşturan bir payın, çok çok dikkati çekici olduğunu göstermektedir. 2016 yılını, 2017 yılının gideri izlemektedir. 2017 yılını da 2015, 2013 ve 2014 yılının giderleri izlemektedir.
Rapor ekindeki 2013 yılında faaliyet giderleri tablosu, yardımcı hesap seviyesini 1,2,3,4 aşamalı olarak kodlamışken diğer yıllarda bu ayrım seviyesini gösteren veriler, raporlarda yer almamıştır. Bu tespitimiz, Sayıştay raporlarının da şeffaflıktan uzak olduğunu göstermektedir. 4. seviye yardımcı hesap giderleri gösterilmiş olsa idi, toplam mal ve hizmet alımlarının içinde hangi kalemlerin ağırlıklı pay taşıdığını ve yıllar itibariyle gelişmesini görebilirdik. Yalnızca 1. seviyedeki hesabın toplam bilgisine yer verilerek kamuoyunun ve seçmenin bilgilendirilmesi engellenmiştir.
***
Milletvekilleri, İdarenin kötü yönetildiğini kamuoyuna açıkladıklarına göre bir bildikleri vardır! Sabri Öztürk, özellikle 2013-2018 arasında İdarenin kötü yönetildiğini dile getirdiği, dikkate alınarak, soralım:
2012 yılından 2018 yılına kadar toplam giderin ortalama % 45'ini oluşturan mal ve hizmet alımlarının ayrıntılı dağılımı nedir? Bu satın almalar ile hangi faaliyet gerçekleştirilmiştir? Neden bu kadar büyük meblağlarda mal ve hizmet alımı yapılmaktadır? Giresun iline nasıl bir katkı sağlamıştır? Bu kadar mal ve hizmet alımı nasıl tüketilmiştir? Bu kadar mal ve hizmeti sunanlar kimlerdir? Mal ve hizmet alımından hangi fayda sağlanmıştır?
2016 yılında toplam giderin % 56'sı oranında satın alma gideri yapılırken 2014 yılında % 36 oranında satın alma gideri yapılması nasıl açıklanabilir? Ya da dolar bazında 2016 yılında 2012 yılına göre yaklaşık 1,7 kat satın alma gideri yapılmış olmasının nedeni nedir?
Hesap planı 4. kod seviyesi dikkate alınarak tüm yıllarda gidere işlenmiş olan 630-giderler hesabının cinslerine göre değer, miktar ve diğer dökümü nedir?
***
Yukarıdaki soruların cevaplarını bekliyoruz. Bu giderler yapılırken, sonuç belgeleri imzalanıp onaylanırken meclis başkanı, meclis üyeleri, encümen üyeleri ne yapıyordu? Denetim komisyonu nasıl bir rapor düzenledi? Meclisteki muhalefet partilerinin temsilcileri kesin hesaba aykırı oy verdi mi? Denetim komisyonunun muhalefet partili üyesinin muhalefet şerhi var mı?
Milletvekilleri, İdareyi kötülediğine, yerdiklerine, zem ettiklerine göre bir bildikleri vardır! Bilgilerinin olduğunu düşündüğümüz bu soruların yanıtını alalım.
Muhatabı olan meclis başkanı, üyeleri, encümen üyeleri ve denetim komisyonu üyeleri de altına imza atıkları belgelerin sorumluluklarını alarak açıklama yapmalıdır. Tabi ki, meclisin muhalefet partili üyeleri ile denetim komisyonun muhalefet partili üyesi de katkılarına ilişkin açıklama yapma zorunlulukları vardır? Bekliyoruz.
Deyim yerindeyse yıllardır, iktidar cambaza bak cambaza derken, muhalefet de şakşakçılık yapmış ki, kimse uyanmasın!

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar A. Dursun YILMAZ --- Okunma


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Yeşilgiresun Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Yeşilgiresun Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Yeşilgiresun Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Yeşilgiresun Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.



Anket Giresun Belediyesinin Çalışmalarından Memnun Musunuz?