Özel İdare'de 2018 Yılında Neler Olmuş?

Milletvekillerinin açıklamalarından itibaren dokuz makalede Giresun İl Özel İdaresi ile ilgili konuları yazıyorum. Yazdığımın dayanağı Sayıştay raporlarıdır. 2018 yılının raporunu incelemeye devam ediyorum.
***
Raporda üç bulguya yer verilmiş ve bu üç bulgu dışında mali rapor, tabloların doğru ve güvenilir bilgi içerdiği açıklamasıyla olumlu görüş ile sonuçlanmıştır. Tahsili sağlanamayan gelirlerin takipli alacaklar hesabında izlenmediği; son iki yılda olduğu gibi diğer kamu idarelerine tahsis edilen taşınmazlarla ilgili muhasebe kaydının yapılmadığı; son üç yılda olduğu gibi taşınmazlar için amortisman ayrılmadığı tespitine yer verilmiştir. Ayrıca, son iki yılda olduğu gibi tahsisli ödeneklerin başka amaçla kullanıldığı; ödenek üstü harcama yapıldığı; ilgili Personel Yönetmeliğine aykırı olarak atama yapıldığı; yüksek oranda taşıt ve iş makinesi kiralandığı; doğrudan temin usulüne ilişkin limitin aşılarak harcamaların yapıldığı; dönem sonu kâr ve zarar hesaplarının kesin hesap cetvelinde birleştirilerek gösterilmesi gerekirken ayrı ayrı yer aldığı tespitlerine yer verilmiştir.
2018 yılı raporunun içindeki ve ekindeki tablolar incelendiğinde şunlar görülmüştür:
2018 yılında 222.466.393,- TL'lık gelire karşılık 196.232.401,- TL. gider vardır. Kesin hesaba göre bankalarda 3.536.457,- TL. bulunduğu, kısa vadeli banka kredileri 3.283.704,- TL., uzun vadeli banka kredilerinin ise 16.063.942,- TL. olduğu görülmüştür. Banka mevduatının yıllardan beri sürekli azaldığı görülmektedir. Banka borcu ise bir önceki yıla göre artma eğilimine girdiği anlaşılmaktadır. Yapılmakta olan yatırımlar hesabının en az 4.408.035,- TL.lık kısmı aktifleştirilmiştir. Bu hesap, 62.211.639,- TL. bakiye ile 2019 yılına devir edilmiştir.
Raporda ve eklerinde 2013 yılındaki stoklar, tesisler, taşıtlar ve demirbaşlar hesabının, ana mizana göre icmal cetvelinde gösterdiği çok büyük farklılığın izahına ilişkin en küçük bir ayrıntı, yine görülememiştir.
2018 yılı faaliyet sonuçları tablosunun ve kesin hesabın ayrıntılarına yer verilmediği için yeterli bir değerlendirme imkânı ortadan kaldırılmıştır. Yani, rapor şeffaflıktan uzaklaşarak günü kurtarmaya çalışmıştır. 2018 yılında 10.573.127,- TL. faiz gideri yapılmıştır. Bir önceki yıla göre borç stoku bir miktar artmasına karşın faizin bu düzeye artması ilginç bulunmuştur. Bir önceki yılda yalnızca 38.871,- TL. faiz gideri olduğu dikkate alındığında 2017 yılı faiz giderine ilişkin kayıtların gerçeğe ulaşma noktasında eksiklik içerdiğini düşündürmektedir. Transferler Hesabının ayrıntılarına yer verilmemiştir. Transfer harcaması 2018 yılında 10.845.889,- TL. olmuştur. Bir önceki yıla göre bir miktar azalma gözlenmiştir.
Milletvekilleri, İdareyi kötü yönetildiğini kamuoyuna açıkladıklarına göre bir bildikleri vardır! Sabri Öztürk, özellikle 2013-2018 arasında İdarenin kötü yönetildiğini dile getirdiği, dikkate alınarak, soralım:
2018 yılı sonu itibariyle bugünkü hizmet binasının kaçta kaçı tamamlanmıştır? Yıl sonu itibariyle bir tespit raporu var mıdır? 2018 yılının kaynakları nerelere aktarılmıştır? 2013 yılı sonunda bankalarda yaklaşık 82 milyon varken 2018 yılı sonunda 3,5 milyona düşmesinin nedeni nedir?
Giderlerin % 6'sini oluşturan transferler kimlere yapılmıştır? Köylere Hizmet Götürme Birlikleri dışında hangi dernek, vakıf ve benzeri kuruluşlara transfer yapılmıştır?
Rapordaki tespitler, yıllardan beri muhasebe kayıtlarının güvenilir olmadığını göstermeye yeter. Bu tespitler için her bir meclis üyesinden en tepedeki yöneticiye kadar herkesin açıklama yapması zorunludur.
Yine soruyorum: Kesin hesap ile mizan arasındaki taşınır mallara ilişkin 5.565.081,06 TL.lık noksanlık kabul edilebilir biçimde düzeltilmiş midir? Bu noksanlıklar, 150-İlk Madde ve Malzemeler Hesabı, 253-Tesisler Hesabı, 254-Taşıtlar Hesabı ve 255-Demirbaşlar Hesabı ile ilgili olduğuna göre 2014 yılındaki düzeltmeler nasıl yapılmıştır? 2013 ve izleyen yıllardaki durum nedir?
İlgili raporda 2016 yılında İdarenin iş makineleri varken 2017 yılında iş makinesi kiralamasına 11.637.891,- TL. ödendiği belirtilmiştir. 2017 yılında 93.813.506,- TL., 2018 yılında 99.540.096,- hizmet alımı yapılmıştır. Bu giderin içinde ne kadarı iş makinesi kiralamasına aittir?
2018 yılında 121.089.874,-TL. bağış ve yardım alındığına göre bu yardımlar için yardım toplama kanuna göre izin alınmış mıdır? Bu yönden Özel İdare ile Belediyeler eşit uygulamaya tabi değil midir?
Önceki yıllarda da eleştirilen amortisman ayrılmaması işlemlerinin süreklilik arz etmesi de kabul edilemez. Bilindiği halde kasıtlı olarak yerine getirilmediği anlamına gelir. Ayrıca, giderlerin olduğundan küçük gösterilmesine neden olur. Yani, tümüyle yanıltıcı bir kesin hesabın encümen, denetim komisyonu, meclis ve Valinin kabulüne ve onayına sunulduğunu gösterir. Bu yanıltıcı kesin hesabı kabul edip onaylayanlar, ne der?
***
2018 yılı hesaplarından çıkardığımız yukarıdaki soruların cevaplarını bekliyoruz. Bu giderler yapılırken meclis başkanı, meclis üyeleri, encümen üyeleri ne yapıyordu? 2018 yılı denetim komisyonu nasıl bir rapor düzenledi? Meclisteki muhalefet partilerinin temsilcileri kesin hesaba aykırı oy verdi mi? Denetim komisyonunun muhalefet partili üyesinin muhalefet şerhi var mı?
Milletvekilleri, İdareyi kötülediğine, yerdiklerine, zem ettiklerine göre bir bildikleri vardır! Bilgilerinin olduğunu düşündüğümüz bu soruların yanıtını alalım. Muhatabı olan meclis başkanı, üyeleri, encümen üyeleri ve denetim komisyonu üyeleri de altına imza atıkları belgelerin sorumluluklarını alarak açıklama yapmalıdır. Tabi ki, meclisin muhalefet partili üyeleri ile denetim komisyonun muhalefet partili üyesi de katkılarına ilişkin açıklama yapma zorunlulukları vardır? Bekliyoruz.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar A. Dursun YILMAZ --- Okunma


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Yeşilgiresun Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Yeşilgiresun Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Yeşilgiresun Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Yeşilgiresun Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.



Anket Giresun Belediyesinin Çalışmalarından Memnun Musunuz?