Özel İdare'de 2017 Yılında Neler Olmuş?

Milletvekillerinin açıklamalarından itibaren yedi makalede Giresun İl Özel İdaresi ile ilgili konuları yazıyorum. Yazdığımın dayanağı Sayıştay raporlarıdır. 2017 yılının raporunu incelemeye devam ediyorum.
***
Raporda iki bulguya yer verilmiş ve bu iki bulgu dışında mali rapor, tabloların doğru ve güvenilir bilgi içerdiği açıklamasıyla olumlu görüş ile sonuçlanmıştır. 2015 ve 2016 yılında olduğu gibi taşınmazlar için amortisman ayrılmadığı; 2016 yılında olduğu gibi diğer kamu idarelerine tahsis edilen taşınmazlarla ilgili muhasebe kaydının yapılmadığı tespitine yer verilmiştir. Ayrıca, 2016 yılında olduğu gibi tahsisli ödeneklerin başka amaçla kullanıldığı; bütçeden afet işleri için ayrılması gereken ödeneğin ayrılmadığı ve ilgili kuruma bildirilmediği; Maden Kanununa göre ruhsat sahiplerinin yatırması gereken payların ilgili Genel Müdürlüğe yatırılmadığı ve İdarenin payının ödenmediği; dönem sonu kâr ve zarar hesaplarının kesin hesap cetvelinde birleştirilerek gösterilmesi gerekirken ayrı ayrı yer aldığı; bazı taşınmazların kamu kurumu olmayan tüzel kişilere bedelsiz olarak tahsis edildiği, kamu kurumlarına süresiz olarak tahsis edildiği; ekonomik olan sanayi abone grubu elektrik tarifesinden yararlanılmadığı; kiraya verilen taşınmazların kayıtlı değeri ve kira bedellerinin muhasebeleştirilmediği; su, elektrik ve doğalgaz gibi ihtiyaçların aboneliğine ödenen depozitonun ilgili hesapta takip edilmediği tespitlerine yer verilmiştir.
2017 yılı raporunun içindeki ve ekindeki tablolar incelendiğinde şunlar görülmüştür:
2017 yılında 203.380.056,- TL'lık gelire karşılık 184.838.052,- TL. gider vardır. Kesin hesaba göre bankalarda 6.123.829,- TL. bulunurken, 4.525.708,- TL. tutarlı ödenecek çekler hesabındaki bakiye gözetildiğinde Bankalarda yalnızca 1.598.121,- TL. bulunduğu, kısa vadeli banka kredileri 5.611.988,- TL., uzun vadeli banka kredilerinin ise 12.480.903,- TL. olduğu görülmüştür. Banka mevduatının sürekli olarak azaldığı görülmektedir. Banka borcu bir önceki yıla göre toplamda biraz daha azalmasına karşın kısa vadeli kredi borcunun çok büyük miktarda arttığı görülmüştür. Bu durumun 2018 yılı için ödeme sorunu oluşturacağını şimdiden söylemeliyim. Yapılmakta olan Yatırımlar hesabının en az 34.686.051,- TL. kısmı aktifleştirilmiştir. 66.619.674,- TL. bakiye ile 2018 yılına devir edilmiştir.
Raporda ve eklerinde 2013 yılındaki stoklar, tesisler, taşıtlar ve demirbaşlar hesabının, ana mizana göre icmal cetvelinde gösterdiği çok büyük farklılığın izahına ilişkin en küçük bir ayrıntı, yine görülememiştir.
2017 yılı faaliyet sonuçları tablosunun ve kesin hesabın ayrıntılarına yer verilmediği için yeterli bir değerlendirme imkânı ortadan kaldırılmıştır. Yani, rapor şeffaflıktan uzaklaşarak günü kurtarmaya çalışmıştır. 2017 yılında 39.871,- TL. faiz gideri yapılmıştır. Bir önceki yıla göre borç stoku değişmediği halde faizin bu düzeye inmesi ilginç bulunmuştur. Transferler Hesabının da ayrıntılarına yer verilmemiştir. Transfer harcaması 2017 yılında 13.630.157,- TL. olmuştur. Bir önceki yıla göre tam % 30 oranında artmıştır. Raporun içinde 2017 yılında 99.348.435,- TL. sermaye gideri yapıldığı yer alırken ekindeki faaliyet sonuç tablosunda 1.507.627,- TL. görülmektedir. Rapor bu yönleri ile tutarsızdır. Transfer ile giderler meslek mensubu herkesin anlayabileceği ve aynı kanıya varabileceği açıklıkta olması zorunludur. Ancak, işlemlere ilişkin bir açıklama görülememiştir. Kamuoyuna da yansıdığı üzere kredi kartı kullanımına ilişkin hesaplar dikkati çekicidir. Kredi kartı ile ilgili alacak hesabı, 2017 yılında 2.000,- TL. bakiye ile bir sonraki yıla devir etmiştir. Milletvekilleri, İdareyi kötü yönetildiğini kamuoyuna açıkladıklarına göre bir bildikleri vardır! Sabri Öztürk, özellikle 2013-2018 arasında İdarenin kötü yönetildiğini dile getirdiği dikkate alınarak soralım:
Kredi kartı ile hesapların yıl içi hareketleri nedir ve borçlusu kimdir? 2017 yılında ne kadar kredi alınmıştır?
2017 yılı sonu itibariyle bugünkü hizmet binasının kaçta kaçı tamamlanmıştır? Yıl sonu itibariyle bir tespit raporu var mıdır? 2017 yılının kaynakları nerelere aktarılmıştır? 2013 yılı sonunda bankalarda yaklaşık 82 milyon varken 2017 yılı sonunda 1,6 milyona düşmesinin nedeni nedir?
Giderlerin % 7'sini oluşturan transferler kimlere yapılmıştır? Köylere Hizmet Götürme Birlikleri dışında hangi dernek, vakıf ve benzeri kuruluşlara transfer yapılmıştır? 2016 yılında transfer gideri %5 iken, 2017 yılında % 7 oranına yükselmesinin nedeni nedir? Bu durumda 2015 ve 2017 yılı transferlerinin kimlere ne için, ne kadar verildiği sorusunun cevabı önemli olmuştur.
Rapordaki tespitler, yıllardan beri muhasebe kayıtlarının güvenilir olmadığını göstermeye yeter. Bu tespitler için her bir meclis üyesinden en tepedeki yöneticiye kadar herkesin açıklama yapması zorunludur.
Yine soruyorum: Kesin hesap ile mizan arasındaki taşınır mallara ilişkin 5.565.081,06 TL.lık noksanlık kabul edilebilir biçimde düzeltilmiş midir? Bu noksanlıklar, 150-İlk Madde ve Malzemeler Hesabı, 253-Tesisler Hesabı, 254-Taşıtlar Hesabı ve 255-Demirbaşlar Hesabı ile ilgili olduğuna göre 2014 yılındaki düzeltmeler nasıl yapılmıştır? 2013 ve izleyen yıllardaki durum nedir?
İlgili raporda 2016 yılında İdarenin iş makineleri varken iş makinesi kiralamasına 11.637.891,- TL. ödendiği belirtilmişti. 2017 yılında da bir önceki yıldaki meblağa yakın 93.813.506,- TL. hizmet alımı yapılmıştır. Bu giderin içinde ne kadarı iş makinesi kiralamasına aittir?
2017 yılında 111.116.752,-TL. bağış ve yardım alındığına göre bu yardımlar için yardım toplama kanuna göre izin alınmış mıdır? Bu yönden Özel İdare ile Belediyeler eşit uygulamaya tabi değil midir?
Önceki yıllarda da eleştirilen amortisman ayrılmaması işlemlerinin süreklilik arz etmesi de kabul edilemez. Bilindiği halde kasıtlı olarak yerine getirilmediği anlamına gelir. Ayrıca, giderlerin olduğundan küçük gösterilmesine neden olur. Yani, tümüyle yanıltıcı bir kesin hesabın encümen, denetim komisyonu, meclis ve Valinin kabulüne ve onayına sunulduğunu gösterir. Bu yanıltıcı kesin hesabı kabul edip onaylayanlar, ne der? Yine, kiraya verilen taşınmazlarla ilgili hesap oluşturulmasına yönelik eleştiriler, geçiştirilemez. Çünkü aynı eleştiriler önceki yıllarda da yapıldığında düzeltileceği savunması yapılmıştır. Evet, beyler, ne diyorsunuz?
***
2017 yılı hesaplarından çıkardığımız yukarıdaki soruların cevaplarını bekliyoruz. Bu giderler yapılırken meclis başkanı, meclis üyeleri, encümen üyeleri ne yapıyordu? 2017 yılı denetim komisyonu nasıl bir rapor düzenledi? Meclisteki muhalefet partilerinin temsilcileri kesin hesaba aykırı oy verdi mi? Denetim komisyonunun muhalefet partili üyesinin muhalefet şerhi var mı?
Milletvekilleri, İdareyi kötülediğine, yerdiklerine, zem ettiklerine göre bir bildikleri vardır! Bilgilerinin olduğunu düşündüğümüz bu soruların yanıtını alalım. Muhatabı olan meclis başkanı, üyeleri, encümen üyeleri ve denetim komisyonu üyeleri de altına imza atıkları belgelerin sorumluluklarını alarak açıklama yapmalıdır. Tabi ki, meclisin muhalefet partili üyeleri ile denetim komisyonun muhalefet partili üyesi de katkılarına ilişkin açıklama yapma zorunlulukları vardır? Bekliyoruz.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar A. Dursun YILMAZ --- Okunma


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Yeşilgiresun Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Yeşilgiresun Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Yeşilgiresun Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Yeşilgiresun Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.



Anket Giresun Belediyesinin Çalışmalarından Memnun Musunuz?