Milletvekillerinin açıklamalarından itibaren beş makalede Giresun İl Özel İdaresi ile ilgili konuları yazıyorum. Yazdığımın dayanağı Sayıştay raporlarıdır. 2015 yılının raporunu incelemeye devam ediyorum.
***
Raporda üç bulguya yer verilmiş ve bu üç bulgu dışında mali rapor, tabloların doğru ve güvenilir bilgi içerdiği açıklamasıyla olumlu görüş ile sonuçlanmıştır. Kişi borçları hesabının kesin hesap ile muavin kayıtları arasında 526.405.79 TL. fark olduğu; taşınır ve taşınmaz malların amortismanlarının gerçeği yansıtmadığı; 2015 yılında amortisman ayrılmadığı; taahhüt sözleşmelerinin muhasebeleştirilmediği ve taahhüt kartlarının düzenlenmediği tespit edilmiştir. Ayrıca, kıdem tazminatı karşılığının hesaplanmadığı; kiraya verilen taşınmazların ayrı bir hesapta izlenmediği; iç kontrol sisteminin kurulmadığı da tespit edilmiştir.
2015 yılı raporunun içindeki ve ekindeki tablolar incelendiğinde şunlar görülmüştür:
2015 yılında gelirden daha fazla harcama yapılmıştır. 172.117.455,- TL'lık gelire karşılık 215.926.072,- TL. gider vardır. Kesin hesaba göre bankalarda 12.049.457,- TL. bulunurken, banka kredileri borcunun 21.396.403,- TL. olduğu görülmüştür. Banka mevduatı sürekli azalırken kredi borcu bir önceki yıla göre artmış-tır. Yani 2015 yılı içinde yeni kredi alınmıştır. Yapılmakta olan Yatırımlar hesabı 23.433.094,- TL. artarak 84.963.828,- TL. bakiye ile 2016 yılına devir edilmiştir.
Raporda ve eklerinde 2013 yılında stoklar, tesisler, taşıtlar ve demirbaşlar hesabının, ana mizana göre icmal cetvelinde gösterdiği çok büyük farklılığın izahına ilişkin en küçük bir ayrıntı görülememiştir. 2015 yılı faaliyet sonuç-ları tablosunun ve kesin hesabın ayrıntılarına yer verilmediği için yeterli bir değerlendirme imkanı ortadan kaldırılmıştır. Yani, rapor şeffaflıktan uzaklaşarak günü kurtarmaya çalışmıştır. 2015 yılında 1.257.128,- TL. faiz gideri yapılmıştır. Transferler Hesabının da ayrıntılarına yer verilmemiştir. Ancak genel olarak bir önceki yıla göre arttığı anlaşılmıştır. Transfer harcaması 2015 yılında 23.737.901,- TL.sına çıkmıştır. Ancak, raporun başka bir yerinde transferlerin 24.699.422,- TL. olduğu yazmaktadır. Raporda yer alan açıklamaya göre duran varlıklara amortisman hesaplanmamıştır. 2014 yılı raporunda da gerçekçi olarak hesaplanmadığının belirtildiğini hatırlatalım. Raporun içinde 2015 yılında 86.699.422,- TL. sermaye gideri yapıldığı yer alırken ekindeki faaliyet sonuç tablosunda bu yönde hiçbir meblağ görülmemektedir. Raporun içinde sermaye transferi olmadığı tespitine karşılık ekindeki tabloda 7.116.177 TL. sermaye transferi yapıldığına ilişkin açıklama yer almaktadır. Rapor bu yönleri ile tutarsızdır. Transfer ile giderler meslek mensubu herkesin anlayabileceği ve aynı kanıya varabileceği açıklıkta olması zorunludur. Ancak, işlemlere ilişkin bir açıklama görülememiştir. Bir yılda bu büyüklükte giderlerin ve transferin olması çok çok ilginç bulunmuştur. Kamuoyuna da yansıdığı gibi bir başka ilginç konu da kredi kartı kullanımına ilişkin hesaplardır. Kredi kartı ile ilgili alacak hesabı, 2013 yılında 134.487,- TL., 2014 yılında 13.994,- TL. ve 2015 yılında 6.631,- TL. bakiye ile bir sonraki yıla devir etmiştir.
Milletvekilleri, İdareyi kötü yönetildiğini kamuoyuna açıkladıklarına göre bir bildikleri vardır! Sabri Öztürk, özellikle 2013-2018 arasında İdarenin kötü yönetildiğini dile getirdiği dikkate alınarak soralım:
2015 yılında kredi borcu için 1.257.128,- TL. faiz ödenmesinin nedeni nedir? Kredi kartı ile hesapların yıl içi hareketleri nedir ve borçlusu kimdir? 2015 yılında ne kadar kredi alınmıştır?
2015 yılı sonu itibariyle bugünkü hizmet binasının kaçta kaçı tamamlanmıştır? Yılsonu itibariyle bir tespit raporu var mıdır? 84.963.828,- TL.lık yapılmakta olan yatırımlar hesabı bakiyesinin bu hizmet binası ile bir ilişkisi var mıdır? Gelirden daha fazla gider yapılan 2015 yılında 23.433.094,- inşaat gideri yapılmıştır? 2015 yılının kaynakları nerelere aktarılmıştır? 2013 yılı sonunda bankalarda yaklaşık 82 milyon varken 2015 yılı sonunda 12 milyona düşmesinin nedeni nedir?
Giderlerin % 11'sını oluşturan transferler kimlere yapılmıştır? Köylere Hizmet Götürme Birlikleri dışında hangi dernek, vakıf ve benzeri kuruluşlara transfer yapılmıştır?
Kişi borçları hesabındaki farklılığa ilişkin İdarenin savunması kabul edilebilir değildir. Aynı zamanda kesin hesap ile mizan veya muavin kayıtlar arasında sürekli olarak farklar olduğuna ilişkin raporlarda tespitler yer almaktadır. Neredeyse her yıl bir başka hesapla ilgili bu yönde açıklamalar vardır. Bu farkların hepsi kabul edilebilir biçimde açıklanmalıdır. Aynı zamanda düzeltme kayıtları yapılmalı ve bunlar da açıklanmalıdır. Bu farklar, yıllardan beri muhasebe kayıtlarının güvenilir olmadığını göstermeye yeter. Bu farklar için her bir meclis üyesinden en tepedeki yöneticiye kadar herkesin açıklama yapması zorunludur.
Kesin hesap ile mizan arasındaki taşınır mallara ilişkin 5.565.081,06 TL.lık noksanlık kabul edilebilir biçimde düzeltilmiş midir? Bu noksanlıklar, 150-İlk Madde ve Malzemeler Hesabı, 253-Tesisler Hesabı, 254-Taşıtlar Hesabı ve 255-Demirbaşlar Hesabı ile ilgili olduğuna göre 2014 yılındaki düzeltmeler nasıl yapılmıştır? 2013 ve izleyen yıllardaki durum nedir?
2015 yılında 102.161.207,-TL. bağış ve yardım alındığına göre bu yardımlar için yardım toplama kanuna göre izin alınmış mıdır? Bu yönden Özel İdare ile Belediyeler eşit uygulamaya tabi değil midir?
Önceki yıllarda da eleştirilen amortisman ve kıdem tazminatı karşılık ayrılmaması işlemlerinin süreklilik arz etmesi de kabul edilemez. Bilindiği halde kasıtlı olarak yerine getirilmediği anlamına gelir. Ayrıca, giderlerin olduğundan küçük gösterilmesine neden olur. Yani, tümüyle yanıltıcı bir kesin hesabın encümen, denetim komisyonu, meclis ve Valinin kabulüne ve onayına sunulduğunu gösterir. Bu yanıltıcı kesin hesabı kabul edip onaylayanlar, ne der?
Yine önceki yıllarda eleştirilen sözleşmelerin kayda alınmaması, kiraya verilen taşınmazlarla ilgili hesap oluşturulmasına yönelik eleştiriler, geçiştirilemez. Çünkü aynı eleştiriler önceki yıllarda da yapıldığında düzeltileceği savunması yapılmıştır. Evet, beyler, ne diyorsunuz?
Yapılmakta olan yatırımlar hesabı bakiyesi sürekli olarak artmaktadır. Biten inşaat hiç mi yoktur?
***
2015 yılı hesaplarından çıkardığımız yukarıdaki soruların cevaplarını bekliyoruz. Bu giderler yapılırken meclis başkanı, meclis üyeleri, encümen üyeleri ne yapıyordu? 2015 yılı denetim komisyonu nasıl bir rapor düzenledi? Meclisteki muhalefet partilerinin temsilcileri kesin hesaba aykırı oy verdi mi? Denetim komisyonunun muhalefet partili üyesinin muhalefet şerhi var mı?
Milletvekilleri, İdareyi kötülediğine, yerdiklerine, zem ettiklerine göre bir bildikleri vardır! Bilgilerinin olduğunu düşündüğümüz bu soruların yanıtını alalım. Muhatabı olan meclis başkanı, üyeleri, encümen üyeleri ve denetim komisyonu üyeleri de altına imza atıkları belgelerin sorumluluklarını alarak açıklama yapmalıdır. Tabi ki, meclisin muhalefet partili üyeleri ile denetim komisyonun muhalefet partili üyesi de katkılarına ilişkin açıklama yapma zorunlulukları vardır? Bekliyoruz.
Makale Yazısı-
Özel İdare'de 2015 Yılında Neler Olmuş?
Yazar A. Dursun YILMAZ --- Okunma
Yorum yazarak Yeşilgiresun Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Yeşilgiresun Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Yeşilgiresun Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Yeşilgiresun Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.
Şimdi oturum açın, her yorumda isim ve e.posta yazma zahmetinden kurtulun. Oturum açmak için bir hesabınız yoksa, oluşturmak için buraya tıklayın.
Yorum yazarak Yeşilgiresun Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Yeşilgiresun Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Yeşilgiresun Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Yeşilgiresun Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.