Taşkın mı, Aşkın mı?

Giresun İl Özel İdaresi ile ilgili olarak milletvekilleri ve yeni Genel Sekreter; tüm lambaları yakarak, karanlık sahneyi aydınlattığında sahnede görünenin yeterli olmadığı, arka planın, oyuncuların, figüranların, kulisin, senaryonun, yazarın, yönetmenin ve diğer çalışanların bilinmesine ve kamuoyuna açıklanmasına ihtiyaç vardır. Biz de bilelim, öğrenelim. Bu nedenle devam ediyorum.
***
Milletvekillerinin İdareyi kötülemeleri, yermeleri, zem etmeleri ile birlikte Genel Sekreterin hayali bir bütçeden söz etmesi peş peşe geldi. Üzerine bir de ana muhalefet partisinin ildeki yetkilileri görevden alınan Taşkın ile ilgili müfettiş raporunu açıkladıklarını, Yeşilgiresun Gazetesinin 16 Ekim 2020 tarihli nüshasından öğrendik. Afişe edilen yazı, bir müfettiş raporu değildir. İçeriğinden müfettişin 14.09.2020 tarih ve 128/8 sayılı raporunun yazıya dayanak olduğu anlaşılmıştır. Afişe edilen yazı, gerekçeli olarak Genel Sekreterin görevden alınması olurudur. Yazıdaki anlatım bozukluklarına hiç değinmeyeceğim!
Görevden alma oluruna göre Sayıştay'ın 2013-2018 yılları denetim raporunda saptandığı anlaşılan tespitler doğrultusunda Genel Sekretere atfedilen takip etme görevinin yerine getirilmemesi nedeniyle genel sekreterin görevden alındığı anlaşılmaktadır.
Yine, görevden alma oluruna göre Sayıştay denetim raporları dayanak gösterilerek ödenek üstü harcama yapıldığı, tahsis amacı dışında ödenek kullanıldığı, harcamaların kamu mali sisteminde gösterilen şekilde yapılmadığı, uygun olmayan borçlanma yapıldığı, kira getirisi olan taşınmazların satılarak gelirlerin azalmasına sebebiyet verildiği, bütçenin gerçekçi hazırlanmadığı, bütçenin gider kalemlerinin doğru yansıtılamadığı tespitlerine yer verildiği anlaşılmaktadır.
Görevden alma olurunun, 2013-2018 tarihlerini kapsadığı ifadesi ile milletvekili Sabri Öztürk'ün açıklamaları uyuşmaktadır. Buradan, 14.09.2020 tarihli olurun imzalanması ile eş zamanlı olarak 14.09.2020 tarihli müfettiş raporuna Sabri Öztürk'ün eriştiği ve okuduğu anlaşılmaktadır. Müfettiş raporunun esas itibariyle Sayıştay denetim raporlarını dayanak aldığı açıktır. Peki, 2013 yılı öncesi ne olacak? Müfettiş, 2013 yılı ve öncesine ait Sayıştay raporlarını da inceleseydi, bu yılların işlemleri daha mı düzgün olacaktı?
Burada dikkati çekmem gereken şudur: Bütçenin kabulü ile yılın başlayıp ve bitmesinden sonra izleyen yılın Mayıs ayında kesin hesabın kabulünün ardından Sayıştay denetimi yapılır. Yani, iş yılı bittikten sonra yapılan bir denetimdir. Bu nedenle görevden alma olurundaki açıklamalardan anlaşıldığı üzere Müfettiş, içeride patlak veren olayların kurbanı olarak Genel Sekreterin görevden alınmasını sağlamak üzere 14.09.2020 tarihli inceleme raporunu düzenlemiştir.
Sayıştay'ın denetim raporlarından İl Özel İdaresinin temsil eden Valilerin, Meclis Başkanlarının ve encümen üyelerinin haberinin olmaması mümkün değildir. Sayıştay raporlarında yer alan İdare savunmalarının bu unvanlardan saklanması da mümkün değildir. Bu durumda sormak gerekmez mi? Sayıştay raporlarındaki eksikliklerin giderilmesi yönünde Valiler ve Meclis Başkanları ne yaptılar? Hangi önlemleri aldılar?
Sahnenin daha yakından görülmesini sağlayalım, yani Sayıştay raporlarına bakalım: 2017 yılı kesin hesabı Sayıştay tarafından denetlenerek Eylül, 2018 tarihinde rapora bağlanmıştır. Rapora göre 5302 sayılı Yasanın 6/b maddesine aykırı olarak tahsisli ödeneklerin amacı dışında kullanıldığı tespit edilmiştir. İdare savunmasında, “…Ancak, İdaremizin ciddi bir nakit sıkıntısı olması ve yıl içerisinde …zorunlu acil giderlerin karşılanması gerektiğinden söz konusu tahsisi mahiyetteki ödeneklere ait nakitler kullanılmış olup nakit teminine müteakip…tahsisler yapılacaktır.” denmiştir. Raporda, savunma alındıktan sonra tahsis amacı dışında kullanılmaması gerektiği yönünde görüş birliğine varıldığı, takip eden denetimlerde bu hususun izleneceği kayıt altına alınmıştır. Diğer 7 bulgu üzerine İdarenin savunması alınmış ve düzeltilmesi için görüş birliğine varılmıştır. Sayıştay 'ın 2017 yılı raporunda tespit edilen bulguların, izleyen yıllarda düzeltilip düzeltilmediğinin kontrolünün yapılacağı sonucu ile rapor tamamlanmıştır.
2018 yılının Haziran-Eylül ayları içinde İl Özel İdaresinin yetkilileri, İdarenin çok ciddi nakit sıkıntısı içinde olduğunu kabul ve beyan etmiştir. İdare, 2017 yılı ve öncesinde hangi iş ve işlemlerden ötürü ciddi bir nakit sıkıntısına sokulmuştur? Dönemin Valileri ve Meclis Başkanları cevap vermelidir. Hatta üyelerde… Milletvekillerinin ve yeni Genel Sekreterin, İdareyi kötüleyici, yerici, zem edici ifadelerinin muhatabı belli olmuştur. Ancak, hiçbir ses soluk yoktur. Sukut, ikrardan gelir. Kişisel olarak susarak, kötüleyici, yerici, zem edici ifadeleri üzerlerine almış, kabullenmiş olabilirler. Ancak, yetmez. Mutlaka, kamuoyuna, seçmenlerine açıklama yapmak zorundadır. Bekliyoruz. Kibirden mi, yoksa mahcubiyetten mi susuyorsunuz?
Takip görevini yerine getirmeyen, eksiklikleri tamamlamadığı gerekçesiyle görevden alınan Genel Sekreterin, ödenekleri aşkın aşkın kullanılmasının sorumluluğu, tek başına Taşkın'a yüklenemez. Mahcubiyeti olan bir nebze bir şeyler söyler. Kibrinizden kurtulun, konuşun beyler, bayanlar.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar A. Dursun YILMAZ --- Okunma


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Yeşilgiresun Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Yeşilgiresun Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Yeşilgiresun Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Yeşilgiresun Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.



Anket Fındığa verilen 22.5 TL Fiyatı Nasıl Buldunuz?