• 24 Haziran 2015, Çarşamba 9:36
KenanÖzkaya

Kenan Özkaya

ANADOL, MURAT 124 ve DEVRİM

Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk otomobili olan “Devrim” yirmi üç Türk mühendisi tarafından o yıllardaki Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel’in emriyle üretildiğinde ben daha dört yaşlarındaydım.
1960 devriminden sonra gerçekleşecek ilk cumhuriyet bayramına yetişmesi için bir adet otomobil yapılmasını emreder devrim konseyi başkanı Cemal Gürsel.Yüz yirmi üç gün gibi kısa bir süre vardır ve o yıllarda teknoloji çok kısıtlıdır.
Bu şartlar altında Eskişehir'de bir değil tam üç adet “Devrim” adıyla tasarımı ve işçiliğiyle yüzde yüz Türk malı olan “Devrim” yapılır.
Cemal Gürsel, bayramda halkı bu arabayla selamlar.
Ancak adından korkulmuştur ve Devrim'in üretimi sürmez.

Sizin anlayacağınız, vitrinlik üretilen Devrim yapıldığı gibi biter.
Daha sonraki yıllarda ilk yerli Türk otomobili olarak lanse edilen “Anadol” üretilir Koç Grubu tarafından.
Yurt dışından o zamanki deyimle “Alamancıların” getirdiği otomobillerin dışında Türkiye'de hep Anadol vardır.
Gazetelerden kesilip biriktirilen kuponlar sonunda kura çekilişiyle verilen otomobilin adı “Anadol”dur.
Gazeteden verilen bu Anadollar yıllarca kullanıldı insanlar tarafından.
Hiçbir yeri çürümedi.
Kaportası sac değildi çünkü. Eşeklerin Anadol'un kaportalarını kemirip yediğini söylerlerdi. Saman karışık kaportada denirdi. Hiç tanık olmamıştım bir eşeğin kaportasının içi saman denilen Anadol'u yediğine.
Anadol, yıllarca sevgilimizdi. Kullananlara hayranlıkla bakar, ah bir tane de benim olsa derdik içimizden.
Daha sonraki yıllarda Anadol'un papucu dama atıldı.
Çünkü, Osman Feridunoğlu Giresun'da Tofaş bayiini açmıştı. Çoğu insanı artık Murat 124 sahibi yapıyordu.
Öyle Şahin, Kartal, Doğan yoktu. Sadece Murat 124…
Rahmetli babamın hiç Murat 124 alacak durumu ve parası yokken, bir gün akşam üstü eve gıpgıcır beyaz bir Murat 124 ile şoför nezaretinde çıkageldi.
Daha babamın ne ehliyeti var ne de şoförlüğü, o yıllarda.
Bu otomobilde neyin nesi diye sorduğumuzda babam aynı zamanda arkadaşı olan Osman Feridunoğlu'nun: “Al şu Murat 124'ü yavaş yavaş ödersin.” Dediğini ve kendisini cesaretlendirdiğini ve Murat 124'ü aldığını söylemişti.
Yıl 1974…
Sağolsun Osman Feridunoğlu, babamı hiç ödemede sıkıştırmamış çok azar ödeme şartıyla o yıl Murat'ı almıştı.
Babam şehir içinde kullandı Murat'ı çoğunlukla.
Ehliyet aldı o yaştan sonra.
Yayla cenik gezdik Murat 124 ile.
Deyim yerindeyse kemik gibi arabaydı.
Babam çok sevdi Murat'ı.
28 AK 488 plakalı otomobilini 71 yaşına kadar kullandı. Yaşlanınca sattı ucuz bir fiyata.
İnsanın Anadol'a, Murat 124'e gelene dek adı Devrim olduğu için adından çekinilmeyip üretimine devam edilseydi Devrim'i de çok severdi babam.
Osman Feridunoğlu gibi iyi niyetli bir bayii ona Devrim'i aldırırdı mutlaka.
Ne acıdır ki Alman'ın kaplumbağası Wolswagen, insanımızda bir hobi olup kullanılmaya hâlâ devam ederken biz Devrim'i, Anadol'u, Murat 124'ü çoktan unuttuk.
Bizi bitiren, yok eden unuttuğumuz, yitirdiğimiz değerler değil mi zaten?
Sağlıcakla ve dostça kalın.
Değerlerimize sahip çıkın.
Anadol'a, Murat'a ve özellikle de Devrim'e…

MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yukarı çık