• 23 Eylül 2016, Cuma 9:43
İsaÇolaker

İsa Çolaker

NEYE EVET, NEYE HAYIR
 Hayatımız evet ile hayır arasında gidip geliyor .İki efsunlu kelimenin o kadar  geniş arka planı var ki ! Neye evet , neye hayır diyeceğimizi bazan bilemiyoruz . Onun için dedim ki ; neye evet , neye hayır ? Ben iki kelimenin de çok büyük etki alanı olduğuna inanıyorum . Belki de yaş ilerledikçe etki alanı artan en iyi iki kelimeyi  konuşuyoruz .Erken dönemde her şeye evet- hayır diyen birisi olarak , artık kolay evet hayır demiyorum .Seçerek , eleyerek , dinlenerek , aklederek evet –hayır diyorum . Öyle olması da gerekmiyor mu ? Yaş kemale erdikçe , evet-hayır kelimesini daha dikkatli ve entelektüel kullanıyoruz . İrfan biraz da bunu gerektiriyor .Allaha evet dediğimiz andan itibaren , evete muhatap bir inanç geleneğinden geliyoruz . Bela kelimesi evet anlamını da kapsar . O zaman , nerede  hayır diyeceğimize de bakmakta fayda var .
Evet ; sanata , edebiyata ve güzelliğe evet . İnsanın tabiattaki arayışı bunlara evet demeyi zorunlu kılıyor. Bezm-i ezelde bir güzelliğe evet diyen ruhumuz , dünyadaki iyi şeylere evet demeyi de mecburi kılıyor . İyi yazıya , iyi kelama , iyi söze , iyi romana evet . MinyeliAbdullah'a , İnceMemed'e , Babalar ve Oğullar'a , Raskolnikof'a evet . Mona Rosa'ya , İstiklal Marşı'na , Ben Sana Mecburum 'a , Ebu Zeran'a , Han-ı Yağma'ya , Memleketimden İnsan Manzaralarına , Hakim Bey'e de evet . İnsan neye evet dediğini bilemiyorsa , esas mesele orda başlıyor . Yukarıda saydığım eserleri bir çırpıda sayan bir kafaya , ancak yıllar sonra ulaşabildik .O zaman , evet demenin de bir zamana ihtiyacı var . Neye evet dediğimizin de bir süreci var . Zamana iyi kullananlar , neye evet diyeceğini bilenlerdir .
Evet ; filme , resme , hatta evet . İnsanın kalibresi biraz da , kendini yansıtan sanatlara ilgisinden belli olur . Yandaki sanatlar , Allah'ın insana ve insanın tabiata yansıttıklarının tezahürüdür.Vavın , elifin , yenin inceliğini kaleme döken insan ; hattın ve hattatinlerin kalbine evet demez mi ? Pir Hamdullah'ın , Hamid Aytaç'ın ve daha bir çok adsız kalem erbabının değerine evet demek ne güzeldir . Osman Hamdi Bey merhumun 'Kaplumbağa Terbiyecisi'nin resmedicisini anmak ve ona evet demek ne kadar kadirşinas bir durumdur . Yaşayan Ahmet Gümüştekin resimlerindeki egzotizmi ve derin ışık görüntülerini anlayarak evet demek ne güzeldir . Tabiatında bir ressamı  olduğunu bilerek  ve Kalem sahibine inanarak çizmek ne güzelliktir . Evet demek de böyle bir eylemin güzel adıdır .
Evet ; düşünceye , fikre , irfana evet . Modern insanın zorlandığı evetlemelerden biri de bunlardır . Ham akla ve düz bilime taparak düştüğümüz yanlışlardan birisi de ,irfana evet demeyişimizdir. Eşyayı giydirir ve ona teslim olmadan anlamlı yönetirseniz ortaya irfan çıkar . Kültürün iyi kodlanması burada gizlidir .AhmetYeseviDivan-ı Hikmetine , Yunus Emre Divanına , Fuzuli Leyla vü Mecnun'una , Hacı Bektaş Veli Makalat'ına evet derseniz ortaya irfani bir yapı çıkar . Yazı boyunca evet demenin sosyolojisini anlatmaya çalıştım . Her şeye evet demeyeceğimizi de anlamışsınızdır .Sebepsiz evetler , sizi zora sokar .Anlamlı ve kodları olan bir evet antolojisi , size iyi bir ışık tutar .Neye evet demenin şartlarını iyi okuyan birisi olarak , evetlediklerimizin bizim olacağını bilmemiz gerekir .Hayıra dönmek , kolay bir düşünme eylemi değildir .
Hayır ; kötü filme , yanlış insana hayır .Arkadaşlık ve yarenlik gelişmenin işaretidir . Hayır dediğiniz insanlarla düşüp kalkmayınız . Kötü film , kötü insana benzer . İnsanı yolda bırakır . Türkleri kötüleyen Gece Yarısı Ekspresi , bizi yanlış tanıtmadı mı ?Yanlış arkadaş insanı yanıltmaz mı ?Onun için , iyi arkadaş altın gibidir .Kardeşini seçemezsin ama , dava arkadaşını seçersin . Hayır demeyi bilirsek , kötü arkadaşlar bize yaklaşamaz . Hayır dediklerimiz , ertelediğimiz insanlardır .Ertelenen yaşamlar ve reddedilen insanlara hayır demek , ayıp değildir . İnsan evet dediği kadar , hayır diyebilen insandır .Ara ara hayır diyemeyen insan , gerçekçi insan olamaz .Mesela ; 'İyi , Kötü ,Çirkin' filmi , iyi bir hata eleştirisi filmidir .
Hayır ; şiddete , zulme , ayrımcılığa hayır .Dikkat ederseniz , hayır demek zor bir olay . Evet demenin kolaylığı biraz da , insanın doğası ya da fıtratından geliyor . Hayır demenin zorluğu da , şeytana hayır diyememeden olsa gerek ! Adem atamız da , hayır diyemediği için , sıkıntıya düşmedi mi ? Cennetten kovulmanın yorgunluğu , hayır diyememenin sonucunda olmadı mı? Hayır demek zordur ama , insan biraz da hayır dediği kadar insandır ! Devlet yönetiminde de hayır önemlidir .İdare-i maslahata uyarak , Esed zulmüne ses çıkarmazsanız , zalim profiline girersiniz . Ortadoğu'da ne işimiz var diyenler , gizli zulme ortak olduklarını bilmiyorlar . Zalimin karşısında hayır demek , ayrı bir anlamlı hayırdır . Tüm bu evet-hayır savrulmasından sonra , iyi bir 'evet şiiri'yle bitirelim :" Evet hatırladım  / Küçük basit şeyler  / Yetiyor kederlenmeye  /  Ya mutluluğa" Cahit  Zarifoğlu , ne güzel söylemiş ! Neye evet , neye hayır takdir sizin !

MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yukarı çık