• 15 Nisan 2016, Cuma 17:19
HayrettinGünay

Hayrettin Günay

YAŞAR SERİN ÜSTÜNE
 Geçtiğimiz yaz tanıştım öğretmen-ressam Yaşar Serin'le. Görele'de Haşan Ali Yü­cel Caddesi'nde. Çınarın altındaki oturma yerinde bir saat söyleştik, kaynaştık. Birçok ortak yönlerimiz vardı: Öğretmenlik, şiir, halk kültürü, sanat, tür İdiler... Göre­le, Sivas...
Yazdan bu yana çoğunca ayaküstü karşılaşmaları uzatarak, söyleşiye dönüştürüyo­ruz.
1948'de Sivas'ta doğmuş Yaşar Serin. Öğretmenokulu-nu bitirene dek tüm yaşamı bu ilimizde geçmiş. Sonra Anadolu'nun kimi yörelerinde öğretmenlik yapmış. Çocukluğun­dan gelen resim ilgisi onu 1974'te İstanbul Atatürk Eğitim Enstitüsüne düşürmüş. 1977'de burası bitince ortaöğretim kurmalarında bu kez resim öğretmeni olarak yol göstermiş aydınlık geleceğimizi, gençlerimize.
Sivas Cumhuriyet Üniversitesinde 1986'da göreve başlamış. Buca'da lisans, Selçuk'ta "sanatta yeterlik" belgesi almış. 1997'de Cumhuriyet Üniversitene Yardımcı doçent olarak atanmış. Şimdi doçent olarak görev yeri Giresun-Görele Güzel Sanatlar fakül­tesi.
Yurt içinde, yurt dışında yayımlanmış birçok yayını var Yaşar Serin'in. Sanatçı kişisel, karma sergilere katılmış, Cumhuriyet Üniversitesi Kampüs alanındaki "Aşık Veysel" anıtının tasarımını gerçekleştirmiş.
1984-1994 yıllarında Sivas'ta, Gaziantep'te, İstan-bul'da, Balıkesir'de, Trabzon'da, Konya'da, Isparta'da kişisel, Ankara'da, İzmir'de, Malatya'da, Balıkesir'de, Sivas'ta, Diyarbakır'da, Kocaeli'de, Isparta'da karma sergi etkinliklerinde yer almış. Kimi ya­pıtları yurtiçi, yurtdışı "önemli koleksiyonlarda"dır.
Resim üstüne yazanlar, eleştirmenler onun resimlerini "resme özgü terimlerle" dile getiriyorlar. Bense yazınla halkbilim yoğunlaşmaların sonucu oluşturuyorum yazılarımı. Bu açıdan baktığımda sanatçının Anadolu yaşam görünümlerini kendine özgü renk şiirleriyle yansıttığını söyleyebilirim. Bu yönüyle bende Bedri Rahmi Eyuboğlu bakışını çağrıştırdığını vurgulayayım.
Sivas'tan, türkülerden, kilimlerden, taş yapılardan, ozanlık geleneğinden öğeler biriktirerek yetişen Yaşar Serin'in Anadolu'nun, Sivas'ın renkleriyle, gelenekleriyle, yaşam biçimiyle, kalıcı ürünleriyle iç içe geçmiş halkbilim öğelerini kendine özgü renk bileşimleriyle çeşitlendirerek yapıta dönüştürmesi doğaldır. Çizimleri bir an­lamda geçmişten gelenlerin, çocukluk günlerinin, günümüzün saptanması anlamı da ta­şımaktadır. Böyle bakınca onun kimi yapıtları "belgesellik" açısından da önemli­dir.
Kısa sürede tanıdığım kadarıyla Yaşar Serin halkbilimcilerin yaptığını ışıkla, gölgeyle, binbir çeşit renklerle yapmaktadır. Halktan aldığını sanata dönüştürerek gelecek kuşaklara bırakmaktadır.
Desenler'e önsöz niteliğinde konulan Mustafa Birici'nin soyut resimler için değerlendirmesini aktarıyorum: "Hareket Serin'in resimlerinin en çarpıcı özelliğidir, önce renk ardından leke ve bunları şiirsel duyarlıkla birleştiren ışık... Resim yü­zeyine ulaşan her fırça darbesi bu bileşimin görsel şölenine dönüşür. Soyut anlatımların çok katmanlı, dinamik ve çoğalgan anlamlar içerdiği gözlenecektir."
Yaşar Serin'in 2003'te yayımladığı DESENLER özellikle ilgimi çekti. Fransa'da, Yunanistan'da, Hollanda'da, Kıbrıs'ta, Türkiye'de birçok yapıtta yer almış.
Kaç kez her sayfada dura dura beğeniyle inceledim yapıtı. Her sayfası nakış na­kış işlenmiş Sivas kilimi, Sivas türküsü...
Kapakta tüm özenini, bedenini, güzelliğini, bilgisini, becerisini, yaratıcılığını renk renk ipliklere vermiş halı dokuyan iki bayan...Sivas Gökmedrese'deki "Hayat Ağacı", Divriği Ulucami'deki Çiftbaşlı Kartal, Erzurum Ulucami'deki "Hayat Ağacı", Divriği Ulucami'deki Güvercin, Kars Ani'den mezartaşı motifi, Diyarbakır'dan Çiftbaşlı Kartal, Ekmeğini Eline Almış Bir İnsan, Lades Tutşanlar, tüm görkemiyle Çoban, Si­vas yollarında Kağnılar, Bağlama Çalan Ozan, Aşık Veysel, Halay, Davul Zurna Çalanlar, Kuyudan Su Çeken Kızlar, Gökmedrese, Harmanda Yemek Pişirenler, Nalbantlar, Özgürlüğe Kanat Gerenler, Geleceğe Merhaba, Binbir Surat, Çevre Kirliliği… Yaşar Serin'in doyamadığım desenlerinden.
İyi ki Güzel Sanatlar var Görele'de. Güzel Sanatlar'da Yaşar Serin var iyi ki.

MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yukarı çık