• 22 Aralık 2017, Cuma 16:54
HayrettinGünay

Hayrettin Günay

SAMİ GÜNAY ÜSTÜNE (5)
 Özellikle özgün Görele havalarını çalarken kendinden geçerdi. Çocukluğundan beri biriktirdiklerini tinsel yoğunluk içinde yaşayarak çalardı.
"Yemeyi içmeyi, eğlenceyi; "kafa dengi dostlarla, arkadaşlarla" oturmayı, "oturaklarda" birlikte olmayı yaşam biçimi yapmıştı. "Sofrasına oturmayan, ekmeğini yemeyen" yoktur. Çok­larını arabasına alarak gezdirmiştir. Niceleriyle yöremizin yaylalarına çıkmıştır. Nice­lerini sevinç duyarak aracıyla günübirlik gezilere götürmüştür. Sürekli ondan yiyip de bir kez bile eli cebine gitmeyenleri iyi bilirdi... İnsanları yaşayarak tanırdı. İlkin herkesi kendi gibi sanır, kimilerde de yanılırdı...
Sanatına titizdi, düşkündü... Sanatını herkesin beğenisine sunmada bol gönüllüydü...
Karaman geleneğinden kendi biçemini yaratmış son kemençecimizdi. Kemençemizi, türkü­lerimizi, ezgilerimizi nesnel araştırmalarla inceleyenler, derleyenler için de önemli kaynaktı...
1990'lı yıllarda Sami Ağabey'in evinde oturdum. Çala çağıra yiye içe ışıttığımız çok geceler oldu. Çalınanlar söylenenler "sesçelera" alındı. Taksim, tuzcuoğlu, hasbal, hamzabaş, kıtırik, beyoğlu, dutdibi, fadime, cezayir, horanlar, inceoyun, karşılama, cemo, yol hava­ları, gelin ağlatma, leosi, çürükeynesil kadınhoran, zurna havası... Elinde Ayna... Sami Ağa beyden derlediklerim...
Eğitimci, araştırmacı, müzik öğretmeni Ali Karadeniz yayımladığı yapıtın araştırma aşamasında öğrencileriyle Giresun'dan Sami Ağabey'in Alacanlı'daki evinde çekimler yapmıştı.
Başta Yüreğimde Türküler, Sazların İzinde Kemençe, Anadolu'nun Sıcak Yüzleri... ol­mak üzere TRT'nin kapsamlı yayınlarında Sami Günay kemençeci, kaynak kişi olarak yer aldı.
Sesçalarımda sık sık dinlediğim ikinci kutucukta ikimizin sesleri, onun kemençesi var. Horan, Görele ince Oyun (Sami Günay), Kaymakam (Sami Günay), Gönlüm Kan Ağlıyor (Hayret­tin Günay), Kadın Horan (Sami Sünay), Küçükten GÖrmedim (Sami Sünay), Sevda Ulmasaydı (Hayrettin Günay), Çanakkale gazeli (Sami Günay), Makaram Sarı Bağlar(Hayrettin Günay), Tamzara (Sami Günay), Taksim, Tuzcuoğlu, hasbal, hamzabaş, yol havası, Dudağında Kordur Tüten (Hayrettin Günay), horan, Elinde Ayna (Sami Günay), Bu Ne Sevgi (Sami Günay), Dağdan indim Düze (Sami Günay), urfalıyım (Sami Günay), Sevdiğim Bir Gün Bana (Hayrettin Günay), Ağasar (Sami Günay), Bağa Gel Bostana Gel (Hayrettin Günay), Gelin Ağlatma (Sami Günay), Tarlalar Salkım Saçak (Sami Günay) kutucuktaki ezgiler, türküler. Sami Ağabey'in kemençesiyle se­siyle... Kimileri de benim sesimden...
Seslerimizi kemençeyle bütünleştirdiğimiz, ışıtılan gecelerden anı altı kutucuk var belgeliğimde... uygun günlerde dinliyorum onları sesçalara koyarak...
Sami Ağabey, 1987'de Alucra Aktepe ortaokulu öğrencilerimden derlediğim:

"Harmanın o yanına
Dolan gel bu yanıma
Kadınlar horanına
Girelim gollarına
Gel gel gel sevdiğim
Gel gel gel aman "

Harmanın O Yanına (Alucra Türküsü, Siresun türküleri ve Oyun Havaları, Salih Turan-Erdoğan Altınkaynak) türküsünü ilk söyleyişimden başlaya­rak çok beğenmiş, sevmişti. Bulunduğumuz kemençeli ortamlarda ben söylerdim, o çalardı. Ahmet Kaçar; Kümbet, Bayrağım Ayla Yıldız adlı iki türkü bestelemişti. "Bunu ancak Sami, onun kemençesi çalar" dedi.
Bir gün akşama dek Ahmet Amca'nın Evinde türküleri çalışmıştık. Sonra da onları sesçalara almıştık...
Tanıdığım kemençecilerin hiçbirinin anımsamadığı çok çok eski bir Görele türküsü­nü, Elinde Ayna'yı- derlemiştim yıllar önce Sami Ağabey'den (nota: Salih Turan):

Elinde ayna
G)um gibi gayna
Seni Ermeni gızı
Gel benimle oyna

Sevdiğimi alayım
Ona keman çalayım
Seni gavurun gızı
Seni nerde bulayım

Geldim gapılarına
Bakdım yapılarına
Dulanurum adamın
Ufak yapılarına

Elimdeki sazımsın
Dilimdeki sözümsün
Nereye gidersen git
Benim alın yazımsın

Sırrı Öztürk'ün Mehmet Maksutoylu'nun ardından Sami Günay da gitti... İyi sesler bırakarak...

MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


SON DAKİKA HABERLER

yukarı çık