• 22 Kasım 2014, Cumartesi 14:07
HayrettinGünay

Hayrettin Günay

PİÇOĞLU OSMAN EFENDİ
 Mehmet Gündoğdu, bizim de tanık olduğumuz, büyük emek ürünü çalışmasını "Mihri Kemençevi Piçoğlu Osman Efendi" adıyla kitaplaştırdı.
Büyük boy,528 sayfalık yapıt Arı Sanat yayını.
Öz çalgımız kemençe denince ilk anımsanan addır Piçoğlu Osman. Kendi biçemini oluştur­muş, Görele kemençesini ulusal, uluslararası anlamda tanıtan ilk önemli addır Piçoğlu Osman. Yaşamı, türküleri, çalış biçimi; etkisi, yetiştirdikleri...araştırmalara konu olması doğaldır.
Piçoğlu üstüne düzeyli yazılar yayımlandı. Seyfullah Çiçek "Kemençenin Ordinaryüsü Piçoğlu Osman" kitabını çıkardı. Piçoğlu Osman için başka yapıtlar da çıkacaktır.
Mehmet Gündoğdu'nun çalışması bu kapsamda önemli özellikler taşıyor.
Karadeniz Kemençesine Genel Bakış Bölümü daha önce yazılanların kaynaklı derlemesi. Bu ilk bölümü oluşturuyor.İkinci bölümde; Piçoğlu'nun köyü, Daylı'nın tarihçesi, Piçoğlu'nun soy kütüğü, çocukluğu, eğitimi, kemençeye başlaması, gençliği, ustası, çok tartışılan "Piçoğlu" adının ortaya çıkışı, evlilikleri, çocukları, askerliği, katıldığı şenlikler, plakları, sayrılığı, ölümü... kısası yaşamöyküsü tanıklarla, belgelerle somutlaştırılıyor. Bu bölüm Piçoğlu Osman'la ilgilenenlerin genel olarak tartıştıkları, söyleştikleri, bildik­leri bilgileri içeriyor.
Araştırmacı, kemençe sanatçısı Mehmet Gündoğdu yapıtın üçüncü bölümünde çok ama çok önemli, gerekli bilgiler sunuyor okuyucuya, araştırmacılara.
Bu bölümdeki çalışma, çalışmanın sonuçları çok önemli. Çünkü bu bölüm özgün sonuçlar içeriyor. Özgünlüğü Piçoğlu Osman üstüne daha önce araştırma yazıları yazanların girme­diği, giremediği gerekli-önemli ayrıntıyı incelemiş Mehmet Gündoğdu.
Karadeniz Kemençesinde Piçoğlu Osman Üslubu başlıklı bölüm, ünlü sanatçının kemençe çalışındaki özgün teknikler, onu bu tekniklerle başka kemençecilerden ayıran yanlar di­le getiriliyor.
Bu bölüm adından da anlaşılacağı gibi Piçoğlu Osman üstüne yazan dil-edebiyat, tarih eğitimi almış araştırmacıların kotaracağı iş değil. Picoğlu'nu edebiyatçılar kendi açıla­rından, tarihçiler kendi açılarından arıştırıyorlar. İyi de ediyorlar. Mehmet Gündoğdu da kendi alanıyla, müzik tekniği diliyle- bakmış bu bölümde Piçoğlu'na.
Edebiyatçı, tarihçi gözüyle araştırılan Piçoğlu'muzun eksik kalan çok önemli yönünü, müzikçiliğini derleyip toparlayarak, notalayarak, müzik terimleriyle somutlaştırarak ilk kez yazma işini gerçekleştirmiş Mehmet Gündoğdu. Güç bir işin altından kalkmış.İyi bir yol açmış, gelecekteki çalışmalara da ışık tutmuş.
Bu bölüm bence yapıtın en önemli, Özgün yönü. Gündoğdu yan başlıklarla Piçoğlu tekniğini ortaya koymuş:Eserlerin giriş kısımlarında çalınan ve eser içinde icra edilmeyen farklı melodiler, eserlerin sonunda çalınan farklı melodiler, Eserlerin sonunda kimi seslerin dikleşmesi, bazı eserlerde uygulanan farklı akortlar, olağan gidişin dışında yapılan triller, icra sırasında "A" teline yapılan dokunuşlar, vokal bölümüne geçmeden hemen önce kul­lanılan "G" sesi,"E" telinde yapılan bağlantı süslemeleri, farklı yay teknikleri, yay ile kemençenin kapağına vurarak çalma gibi özellikler ilk kez saptanan yönleri Piçoğlu Os­man'ın.
Dördüncü bölümde Piçoğlu'nun söylediği kimi atma türkülerin biçim özellikleri vur­gulanıyor.
Beşinci bölümde Piçoğlu'nun kullandığı kemençenin tınısal ve yapısal özellikleriyle ilgili görüşlere yer verilmiş.
Altıncı bölümde Piçoğlu'nun taş plaklarında bulunan ve diğer eserlerin hakkındaki bilgiler yer alıyor.
Piçoğlu'nun altı türküsünün öyküleri yedinci bölümde aktarılmış.
Sekizinci bölüm bir önceki bölümün başka türkülerle genişletilmiş biçimi.
Dokuzuncu bölümde Piçoğlu'yla ilgili anılar, onuncu bölümde Piçoğlu'nun gittiği üç gün süren bir düğün, öteki bölümlerde de kaynak kişilere göre Piçoğlu, sanatçının Karadeniz'e etkileri, çırakları; kaynakça, notalar, fotağraflar... yer alıyor.
Bu değerli, önemli,özgün çalışma için Mehmet Gündodu'yu kutluyorum, ondan Görele Kemençe Metodu bekliyorum...

MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yukarı çık