• 20 Ekim 2017, Cuma 16:39
HayrettinGünay

Hayrettin Günay

KISACA
 1.
Çağdaş yazınımızın yüzaklarının çoğu ortak bir noktada birleşiyor: Çocukluklarını çok güç koşullarda geçirmek...
Çocuk yaşlarda üretici, emekçi olmak. Çocukluğun renkli yıllarıyla geçim, karın doyurma yıllarını bütünleştirmek. En ağır işlerin içinde alınteriyle kişiliklerini oluşturmak.
Orhan Kemal'in, Yaşar Kemal'in, Fakir Baykurt'un, Hasan İzzettin Dinamo'nun, Muzaffer İzgü'nün... çocukluk yılları böyle.
29 Ekim 1923'te Cumhuriyet Bayramı'na, Cumhuriyet'in 10'uncu yılında doğan, 2017 Zafer Bayramı'nda sonsuzluğa gidin Muzaffer İzgü "o çocukluk yıllarını yenerek" oku­yan, öğretmen olan yazarlardandı.
Gülmece yazınımızın; öykümüzün, romanımızın Aziz Nesin'den sonraki doruğuydu Muzaf­fer İzgü. Aziz Nesin'den 18 yaş küçüktü.
Halo Dayı ve İki Öküz, İlyas Efendi, Kasabanın Yarısı, Üç Halka Yirmi Beş, Zıkkımın Kö­kü, İt Adası, Sıpa, Dilber, Milli Kahraman Matador Mahmut, Gecekondu, Bando Takımı, Donum­daki Para, Dayak Birincisi, Deliye Her Gün Bayram, Her Eve Bir Karakol, Lüp Lüp Makinesi, Ortadireği Yıkan Ayı, Devletin Malı Deniz, Azrail Nasıl Rüşvet Yedi, Demokrasimiz Kaç Para Eder, Siz Bilirsiniz Paşam, Yıl Sıfır Darbe Hazır, Bir Mayıs Polis Bayramı, Ayvayı Yedik, Nasıl Baba Oldum, Dandini Vatandaş Dandini... İzgü'nün eskimeyecek yapıtlarından kimileri.
Onun gülmeceleri yurdumuzdaki toplumsal, siyasal, ekinsel gelişmelerin güncel ger­çekliğinden yazıya akmıştı. Günceli ulusala ulusalı evrensele dönüştürerek gıdıklardı okuyucusunu. Her gıdıklayış İzgüde "silkinme, kendine gelme, uyanış, bilinçlenme" demekti.
İlk yapıtlarından başladım okumaya, lise yıllarımda. Aradım, aldım, okudum Muzaffer İzgü'yü; önerdim. İzgü'yü okumayanların, tanımayanların yazın sığlığına şaştım.
Yeniden, yeniden okunacak yazarlarımızdan Muzaffer İzgü. Kimbilir o düzeyde birini kaç yüzyıl sonra yetiştirecek yazınımız...
2.
Kimilerde 1969'dan kalma türkü defterimden, "Sevdiğim Türkülerden" biri düşer yazıma. Radyodan dinleyerek geçirirdim türkü defterime. Fındık bahçelerinde, derelerde söyle­ye söyleye beller, öğrenirdim, uygun ortamda söyleyecek olgunluğa ulaşırdım onları. Deftere yazdığım 45. türkü. Mahmut Erdal, İsmail Daimi söylermiş. Onların adını yazmışım türküye... YARİM SENDEN AYRILALI?
17. yüzyılda yaşadığı bilinen AŞIK'ın. 4. Murat döneminde boğdurulan musahip Musa Çe­lebi için şiir yazdığından o dönemin ozanı olduğu çıkarılıyor. Divan şiiri etkisi az. Yalın dilli. KULOĞLU, ÖMER, GEVHERİ, AŞlK'a benzek yazdığına göre onları etkileyecek den­li güçlü.
Aşık'ın türküleşerek defterime, oradan bu yazıya düşen şiiri:

"Güzel senden ayrılalı
Hayli zaman oldu gel gel
Bak gözümden akan yaşın
Abırevan oldu gel gel

Böyle m'olur küsüp gitmek
Seni seveni terk etmek
Haram oldu yemek içmek
İşim figan oldu gel gel

Mahmut Erdal'la, İsmail Daimi'nin etkileyici sesi kulakla­rımda...
3.
Şiire gönül verenlerin ürünlerini dergilere göndererek sınamaları gerektiği düşüncesindeyim. Sınamalarının başarısı ozan adayının doğru yolda olduğunun göstergesi olacak­tır. Günü gelince, uygun ortam oluşunca dergilerde soluk almaya çalışan şiirler bir ki­tabın sayfalarınca yaşayacaktır.
Değerli öğrencim İlhan Gül, şiirlerini kitaplaştırmış. Olağan utangaçlığıyla sevinci­ni bütünleştirerek getirdi FUZULİ ŞAİR DAHA ÇOK YAŞAMAK ADINA adlı yapıtını...
İlhan'ı lise yıllarından, fakülte yıllarından bilirim. Yazdıklarını getirmiştir bana. Şiiri, şiir üstüne çok konuşmuşuzdur. Şiire emek vermesi, yazıya yönelmesi içtendir. On­da "adım duyulsun, öne çıkayım, konuşulayım..." anlayışı yoktur. Lise öğretmenliğiyle şiir çabasını yazarak, okuyarak, araştırarak... sürdürüyor. Akif'ten, Necip Fazıl'dan, Se­zai Karakoç'tan, İsmet Özel'den, Erdem Beyazıt'tan... Haydar Ergülen'den, Cahit Zarifoğlu'ndan... kokuları olan duyguyla biçimi bütünleştiren şiirlere yelken açıyor İlhan Gül... yolu açık olsun.

MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yukarı çık