• 24 Mayıs 2015, Pazar 9:53
HayrettinGünay

Hayrettin Günay

DOĞU KARADENİZ GELENEKSEL MÜZİK ve DANS GÜNLERİ (4)
 19.00-22.00 Kokteyl ve Açılış Konseri "Ustalara Saygı": Etkinliğe gelenler yer aldı kokteylde. Katılımcıların birçoğu için tanışma olanağı yaratıldı. Abdullah Akat kümeleri gezerek "hal hatır" sordu. Ayhan Yüksel, Hayrettin Günay, Hüseyin Tahmaz, Gürsel Tahmaz,Yusuf Kurt, Mehmet Gündoğdu daha yakındılar birbirlerine.
Ustalara Saygı dinletisinde ilk ad Katip Sadi'ydi. Durkaya biçeminden gelen; Tuzcuoğlu, Karaman, Hacıali birikimleriyle yetişen, 1960'lardan beri plaklarıyla, kasetleriyle, düğün­leriyle, imecileriyle, yayla şenlikleriyle...bölgemizin, Görele kemençesinin kaynak kişisi, çok önemli adıydı Katip Şadi. Böyle bir etkinlikte, bilimsel çalışmalarla özgür gösteri, sunum varsıllığında onun olmaması düşünülemezdi. Katip Ağabey; kendine özgü çalış, söyle­yiş deneyimiyle sahnedeydi. Sık sık alkışlandı. Belki de böyle bir ortamda ilk kez çalı­yordu. Onu dinleyenlerin tümü çalgıyla, türkülerle, müzikle, sanatla ilgili, bu alanlarda ça­lışan, düşünen, araştıran...kişilerdi.
Katip Şadi, son yıllardaki sunum anlayışını sürdürdü. Görele'ye özgü bir başlangıçla konuşturmaya başladı kemençesini, etkili bir taksimdi bu. Sonra yıllar öncesinin "piyasa­ya çalan" bir şarkısını-Ne kötülük gördün benden- çaldı söyledi. Ardından gene o tür bir şarkı çaldı söyledi. Ondan beklediğimiz bu değildi kuşkuşuz. Üzgün Görele ezgilerini, türkülerini, 1960'lan, 1970'lerin Katip Şadi türkülerini bekliyorduk açıkçası. Cavit Şentürk de bu düşünceleri aktardı bana. Ben de son yıllarda çıktığı dinletilerde böyle başlangıç yaptığını söyledim. Belki de o şarkıların onda derin izleri olduğunu ekledim. Katip Ağabey, sonraki örnekleriyle doyurdu dinleyenleri;çaldı, çaldı, söyledi artık Katip Şadi'ydi o.
Tulumun en önemli adı, Remzi Bekar karşımızdaydı. Önce çocukluğuna götürdü bizi etki­leyici konuşmasıyla. Tuluma nasıl gönül verdiğinin, tulum sevgisinin hangi baskıları yen­diğinin öyküsüydü bu. Öyle tümceler kurdu, öyle örnekler verdi ki gözlerim yaşardı. Onun tulumla özdeşleşen yaşamöyküsü çoğu çalgıcının, türkücünün, ozanın...yaşamöyküsüydü san­ki. Özellikle de birçok baskının var olduğu köy ortamında.Remzi Bekar, alkışlarla taçlanan konuşmasının ardından tulumuyla bütünleşerek ezgiler sundu bizlere. Bu etkinlikte araştırmacı olarak onunla tanışmam, ondan, onunla ilgili bilmediklerimi öğrenmem büyük katkı oldu benim için.
Saffet Genç'i dinliyoruz özenli. O kemençenin Maçka'daki yaşayan önemli adlarından. Kemençeciler üstüne araştırmalar yaparken tanıştım Saffet Genç'le. Onun kemençeyle ke­sişen yaşam öyküsünü biliyorum epeyce. İhsan Hınçer'in Türk Folklor Araştırmaları'ndaki bir çalışmasından yıllar önce öğrenmiştim Genç'in Sayan Plak'a Kıbrıs Barış Harekatı için plak yaptığını, adlarını bile anımsıyorum okuduğu türkülerin:Türk Derler Hepimize, Ah Dünya
Ne Yalan,Dinleti öncesinde de tanışarak söyleştik Saffet Genç'le.Telefonunu aldım, yolum Maçka'ya düşerse arayacağım. Sözleştik.
Saffet Genç'in özelliği destan diyebileceğimiz türküler yakarak onları seslendirmesi.
Bu biçemle duyurdu adını.Bu alanda da önemli bir ad bölgemizde.Halk ozanlığıyla kesişen kimliği öne çıkıyor kemençede onun."Ah Kemençem Kemençem" adlı türküsü kimi yayınlarda yer aldı:
Ah kemençem kemençem 
Zerdali dali misin 
Çalırsın ince ince 
Benden sevdali misin
Her derdimi söylerim 
Sen da dinlersin beni 
Sevgilimden ziyade 
Ben de severim seni 
Trabzon'un önemli seslerinden İhsan Eyuboğlu'nu dinledik Saffet Genç'ten sonra. Eyülüoğlu düzgün, içli söyleyişiyle yurdumun kimi bölgelerinden benim de "türkülerim" saydığım güzellikleri sundu bizlere.
Benimle yaşıt Yusuf Cemal Keskin'de dinleti sırası. Çaykara'nın kemençeye kattığı öz­gün, eşsiz bir biçem o. Konuşması, çalması, türkü söylemesi incelemeye değer. Yer yer gösteriye dönüştürüyor kemençeyi. Doğu Karadeniz kemençesinde unutulmaz tatlar yaratıyor Yu­suf Cemal Keskin.

MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


YAZARLAR

tümü
yukarı çık