• 24 Ağustos 2018, Cuma 16:36
HayrettinGünay

Hayrettin Günay

AHMET KAÇAR'IN ARDINDAN (9)
 Ahmet Kaçar'ın ilk şiirlerinden "Meçhul İklim"de; koşuk birimi ikilik, uyak düzeni "düz uyak (mesnevi) şiirin biçimsel yapısını oluşturuyor. İleride yazacağı şiirlerin de ipuçlarıdır bunlar. Kaçar şiirinin çoğu "halk şiirinden" gelen dörtlüğe, kimileri de "Meçhul İklim"le başlayan ikiliğe yaslanacaktır. 1930 sonrasında gelişen özgür koşuklu örnekler bu ikisine göre sayıca azdır.
Ahmet Kaçar ilk şiirlerinden başlayarak şiirimizdeki biçimsel eğilimleri görmüş, özüm­semiş;kendi şiirini oluştururken "şiirin duygusuna, imgesine, söylem derinliğine" hangi biçim yakışıyorsa onu kullanmıştır. Onun hiçbir şiirinin "gelişigüzel" oluştuğunu düşünmüyorum. Dize, dizeler, şiir üstüne çok çalışmış; "yazma, bozma, atma, silme, karalama, üstünü çizme, bekletme..." gibi dirençli, düşünsel işçilikten sonra aradığı şiire ulaşmıştır. Ahmet Kaçar üstüne yazı yazanların, söz söyleyenlerin çoğu "gerçek ozanlardaki bu çalışma özenini" bilmezler, düşünemezler...
Meçhul İklim, örneğinde olduğu gibi "0 Diyar", "Akşam", "İlk Yolculuğun Akşamı" "Bilinmeyen Yaprak Dökümü", Hudutsuz Ülke", "Kalır" gibi şiirler Yahya Kemal izleri taşır. Genç Kaçar'ın bu ilk şiirlerde Yahya Kemal Beyatlı'dan etkilendiğini söyleyebiliriz. Bu et­kilenme "kesinlikle" bir öykünme değildir.Bu şiirlerde de ileride yazacağı şiirlere evrilecek Ahmet Kaçar" biçemi görülüyor. Bu tür şiirler Ahmet Kaçar'ın çok sevdiği "dörtlüklerin" de başlangıç araştırılması sayılabilir. Duygusal,düşünsel olarak yazacağı bu tür dörtlüklerini Görele Kaymakamı Aykut Pekmez'in "Kaymakamlık Yayını" olarak çıkardığı YILLAR'da RUBAİ başlığı altında toplamıştım...
Kaçar'ın ilk dönen şiirlerinde Faruk Nafiz Çamlıbel'i anımsatan örnekler de vardır.
Beş Hececiler, Cumhuriyet Dönemi'ndeki hececiler bir ara Anadolu'ya özgü Ayşe, Fatma, Ali... başlıklı "koşma" biçimli şiirler yazmışlardı. Bunların içinde çok düzeyli olan­lar da vardı.
Ahmet Kaçar'ın Ayşe'si de bunlardandır:
Gördün mü seninle dargın resimler
Suçunu yüzüne vurmadı Ayşe
Çok yalan söyledi bana resimler
Seneler sözünde durmadı Ayşe
Alevler bıraktı açtığı yerde
Kınalı çiçekler avizelerde
Muson yağmurları alizelerde
Alnıma bir damla vurmadı Ayşe
Hep baharda yağdı karlar düşüne
Beyaz bir uykuda son gülüşüne
Gece gün tam şafak görünüşüne
Sarılmış göründü sarmadı Ayşe
Varılmaz viran bir yerdi ötesi
Yol kesen dağların sisli tepesi
Yıllara bölünmüş suların sesi
Aktığı çaylara varmadı Ayşe
Bunalmış sıcaktan bağdaki kuyu
Susamış topraklar içtikçe suyu
Bulunca aldanmış sırlar doğruyu
Sakladı hırsızı vermedi Ayşe
Şiiri öncelikle biçimsel yapı olarak düşünenler Ahmet Kaçar şiirinin eski, kendini yenileyememiş şiir olduğunu savlarlar. Bu sakat görüşün nedeni "şiirin ne tür sanat ol­duğunun" bilinmeyişidir.
Biçim olarak yüzlerce yıldır yinelenen dizelerden oluşan Ayşe, özenle incelendiğinde onlarca "yeni buluş, imge" barındırıyor. Ahmet Kaçar'ın şiirlerinin başat özelliği budur: Yazdıkları biçim olarak; Koşma, destan, semai, rubai, gazel, özgür koşuk... olsa da onda okuyucunun içini titreten ilginç, yeni, beklenmedik imgeler vardır. Ahmet Kaçar'ı değerlendir­mek için "Ahmet Kaçar denli kitap, gazete, dergi okumak; Ahmet Kaçar denli şiirle iç içe olmak, Ahmet Kaçar denli yetenekli, şiir çalışkanı olmak" gerekir.

MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


YAZARLAR

tümü
yukarı çık