• 06 Temmuz 2018, Cuma 17:09
HayrettinGünay

Hayrettin Günay

AHMET KAÇAR'IN ARDINDAN (2)
Ahmet Kaçar Görele'nin Çürükeynesil Köyünden. Bu köy ilçenin büyük köylerinden. Deniz kıyısından başlayarak, Kuyu Deresi'ni çevreleyen toprakları kapsayarak neredeyse 10 kilometre içerilere, tepelere ulaşan bir köy.
Ayhan Yüksel'le Feridun Emecan'ın yayımladığı GÖRELE KAZASI NÜFUS DEFTERİ (1251/1835 yapıtında yer alan (Görele, Eynesil, Çanakçı) 25 köyden biri.
Çürükeynesil kendine özgü yaşam biçimiyle Görele'nin çok önemli köyü. Eski bir yerleşim yeri. Türkmen-Çepni yerleşimini, gelişimini, evrimini; ekinini, dilini, kemençesini, bağlamasını, düdüğünü, davulunu-zurnasını, horanını, türkülerini, gelenek-göreneklerini bu coğrafyada yüzlerce yıl önceden günümüze köyü kaynak alarak adım adım izlemek, saptamak olası.
Köyde yaşayanlar geçmişten günümüze büyük dedeleriyle, "soy adlarıyla" anılıyor: GACARULARI-AMADULARI, SAYDULARI, USTULARI, TORUNULARI...
Ahmet Kaçar "Gacaruları"ndan. GACARULARI, Kaçarlar önemli bir Türkmen boyu. 1779 sonrasına İran'da "hüküm süren hanedan". Büyük Larus'un verdiği bilgiye göre, "14. yüzyıl or­talarında Mugan steplerinden Suriye'ye göç etmişler. Timur'la geri dönmüşler. Şah İsma­il Safevi, Akkoyunlu Ahmet'i yendiği zaman (1501) Kaçarlar da Şah İsmail'in yanında bu­lunuyorlardı.
1501 sonrasında Kaçarlar Anadolu'ya yerleşmeye başlıyorlar. İran'da egemenliklerine son verilince tümden Anadolu'ya yerleşiyorlar.
KAÇARLARLA, "Gacarularıyla" ilgili önemli bilgiler başta TÜRKMEN AŞİRETLERİ (Doktor FRAYLİÇ ve Mühendis Raulig, Türkçeye çeviren: Habil Adem, Hazırlayanlar: Hasan Babacan- Servet Avşar), CENUPTA TÜRKMEN OYMAKLARI (Ali Rıza Yalman-Yalgı-) olmak üzere yayımlan­mış eski-yeni kaynaklarda, ansiklopedilerde yer almakta.
Bu yapıtlardan yola çıkarak, ilgi alanımıza giren araştırmaları-tanışmaları da göz önüne alarak Kaçarların günümüzde Görele Çürükeynesil'de (Sağlık Köyü-Cillioğlu Mahalle­si), Bulancak'ta, Ordu'da, Antalya'da, Van'da, Diyarbakır'da, Malatya'da, Musul'da, Bağdat'ta var olduklarını biliyoruz...
Ahmet Kaçar'ın "aile kökenleri" kısaca böyle. Babası "Gacaru Hasan". Anası "Ustalu, Ustularından -İpek Fadime (Fatma).
Ahmet Kaçar Hasan'la İpek Fadime'nin ikinci çocuğu. İlk çocuk Kurtuluş Savaşı'nın baş­larında doğan Halil İbrahim (Ahmet Kaçar'ın ağabeyi, kaynatam). Ahmet Kaçar "Cumhuriyet" çocuğu. Cumhuriyet üç yaşındayken, 1926'da doğuyor. Sonraki yıllarda iki de kardeşi doğacak: Bahri Kaçar, Ayşe Kaçar (Usta).
Ahmet Kaçar çocukluk yıllarında kendine özgü yaşambiçimi, ekini, imecisi, kemençesi, düdüğü, bağlaması, davulu-zurnası, horanları, horancıları, "Nasrettin Hocaları", dü­ğünleri, eğlenceleri, "dövüşleri- kavgaları, türküleri, atma türküleri, oyunları, "bayramla­rı seyranları", bıçakları, tüfekleri, tabancaları... olan Çürükeynesil ortamında bu üretim yaratıcılık-eğlenceler "eğitiminden pay alıyor, etkileniyor."
Büyüklerinden, ağabeyinden, ağabey yaşındakilerden etkileniyor. Türkü söylüyor, düğün­lerde horan, karşılama oynuyor bıkmamacasına. Köyde çoklarının çaldığı gibi düdük çalma­yı öğreniyor. En yakınında 1900'ün başlarında doğan, Ahmet Kaçar'ın, sanatçı Ahmet Kaçar­'ın yargısıyla "düdük virtüözü" saydığı Sabri Kahveci var. 1915 doğumlu Haşim Günay var:
O da Sabri Kahveci gibi... Düdük çalıyor, türkü söylüyor, türkü yakıyor, 36 aylık askerli­ğinde yazdığı mektupların tümünü "türkü" biçiminde yazıyor...
Ahmet Kaçar'ın çocukluğundan başlayarak belleğinde, kulaklarında sesler, dizeler, tür­küler birikiyor... O da bu yolda ilk gençliğine doğru kendine özgü kişilik oluşturuyor.
Hiç sevmiyor köy işlerini. Fındık mındık, odun modun, tarla tapan onun işi değil. Hiç yanaşmıyor onlara. İşi gücü şaka gırgır, işi gücü türkü, dizeler, işi gücü düğünde oynama­lar, horanlar, karşılamalar...
"Yarimin adı melek
Yarim giyiyor yelek
Seyredeceksen seyret
Rezillik nene gerek"  türküsünü atıyor bir karşılama oynarken kendisiyle "dalga geçen" birine...

MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yukarı çık