• 07 Eylül 2018, Cuma 16:55
HayrettinGünay

Hayrettin Günay

AHMET KAÇAR'IN ARDINDAN (11)
 Kemal Gürses, Perihan Altındağ, Radyo'da sık sık okunan şarkı... Ahmet Kaçar adını İstanbul'a ulaştırır...
Perihan Altındağ Karadeniz "turnesi"ndedir. Trabzon'a gelmişlerdir. Şükrü Tunar, Ahmet Yatman, Hasan Erkoç... "saz takımında"dır. Kanal Gürses'in beste deneyimi Ahmet Kaçar'ı yüreklendirir. Şükrü Tunar'la tanışır, buluşur. Trabzon'da otelde. Tunar müziği bulmuş, müziğe uygun şiir, söz bulamamaktadır. Sabaha dek bir çeşit "meşk" yaparlar. Şükrü Tunar gibi çok önemli bir sanatçı bırakmaz Ahmet Kaçar'ı. O müziğe girince Ahmet Kaçar onun müziğine uygun dörtlükler kurar. Şükrü Tunar İstanbullarda bulamadığı şiiri, sözü Kara­deniz'de, Trabzon'da, Giresun'da, Görele'de bulmuştur. İstanbul'un, Türkiye'nin en büyüğü Çürükeynesilli, Küçücük Göreleli, Görele'ye bağlı Eynesil nahiyesinin tapu memuru genç Ahmet Kaçar'da bulmuştur. Bu, gerçek değerin, yeteneğin onaylanışıdır. Sanat kenti İstan­bul'un, kültür, edebiyat kenti, üniversite kenti İstanbul'un bir köy, küçük ilçe yetene­ği karşısında saygı duruşudur.
Kimseden "söz" istemeyen Şükrü Tunar, Ahmet Kaçar'a mektup yazar, şarkı sözü ister... "Ahmet Kaçar "dan...
Günümüzde de "Türk soyyapıtı" olarak sıkça okunan, çalman, dinlenen "Anar Ömrümce Gönül", "Unut Beni", "Dinmez Hicran Yarasının Yaktığı Yerler Kanıyor" Şükrü Tunar-Ahmet Kaçar "üstün verimliliğiyle" çıkar ortaya.
Ahmet Kaçar sık sık İstanbul'a gider. O önemli çevreye yeteneğiyle, ozanlığıyla gi­rer. Ondan başka besteciler de söz isterler, alırlar. "Ahmet Kaçarlı şarkılar" çoğalır.
Bu yılları ilk kez Mart 2002'de "Kültür Sanat Dergisi Kıyı'da "röportaj" yöntemiyle anlattım. Anlattıklarım Ahmet Kaçar'la ilgili yazılarda, çekimlerde dergideki anlatı­mıyla aktarıldı. Dergi kaynak gösterilmedi hiç. Ahmet Kaçar'ı yazmaya uğraşanların böy­le ilginç yanları da var. Ahmet Kaçar bu tür "yazıcılara" kıs kıs gülerdi. Kaçar, bir ozandı ama düzyazının da tüm ilkelerini, kurallarını bilirdi... Çünkü çok düzeyli bir "okur"du. Yapmacık, yapıştırma, aşırma... yazıları daha ilk tümcelerinde tanır, açığa çıkarırdı. Giderek de alaya alırdı.
İstanbul'a gidiş gelişlerde çok sayıda, çok önemli bestecilerle, şarkıcılarla, çalgı­cılarla tanışır. Onun yaşamında, sanatında Şükrü Tunar'ın yeri başkadır. Manolyaya bakan odanın çatmasında imzalı bir fotoğraf daha vardır. Ahmet Kaçar'ın "üstat" saydığı, çok değer verdiği Şükrü Tunar'ın fotoğrafı...
Ahmet Kaçar'ın şiirini okuyanlar, inceleyenler kimi şiirlerin "bilinmeyen bir sev­giliye" yazıldığını düşünürlerdir ayrılışın, bir kırılışın, bir yaşanmışlığın şiirini bulmaya çalışırlar. Ahmet Kaçar'ın yakın çevresindekilere "böyle bir öykünün" izlerini sorarlar...
Gençlikte kişioğlunun etkilendiği, içten içe bağlandığı "sevgililer" olmuştur. Kaçar da böyle yollarda yürümüştür. Yıllar yılı söyleşilerimizde gençlik yıllarıyla ilgili duygulanmalarını geçiştirirdi. İstanbul'a gidişlerinde "bir güzelden" etkilendiğini bi­liyoruz. Kaçar, "önemli bir sanatçıydı, önemli bir utangaçtı, çekingendi... "İçindekileri İstanbul'a açacak yürekliliği yoktu... Bunlar şiirine yansıdı mı, bilemiyoruz... Belki de karşısındakine değil, şiirine açılmıştır...
1970'li yıllarda karşısındakine açılmamak koşuluyla iç dünyasının karmakarışık olduğunun tanığıyız. "Olmayacak duaya amin" gibi bir tutkudur onunkisi. İçten içe yanmıştır. Duygu selleriyle kızarıp bozarmıştır... Düş kırıklığı yaşamıştır bile bile...
Yayımlanmayan bir şiir bunun tanığıdır:
Belki bir gün senden çok uzaklara
Etrafında beyaz mendiller uçan
Limanlardan gemiler kalkacak
Kıyılarına boş kayıklar çekilmiş
Islak mendillerde unuttuklarımız
Senelerce seni hatırlayacak
***
Gerisi kalsın... "Bildiğimiz bir öykünün" imgeli dizelere dönüşü böyle... Bilinen gerçeğin yansıması mı? Yok... Şiir böyle, Ahmet Kaçar şiiri de böyle...

MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yukarı çık