• 13 Eylül 2013, Cuma 9:34
AliKaya

Ali Kaya

AZERBEYCAN-GÜRCİSTAN BİZE FINDIK TARIMI KURSU VERİR Mİ?
 Sayın okuyucularım.
Şu tabloyu görünce utanıyorum.
 
Fındık üretimi(Ton)
Fındık dikim alanı(ha)
Verim ort (Kg/da)
Türkiye
550-650 000 arası
691 000
87-94
İtalya
138 000
100 000
138
İspanya
28 000
25 000
112
ABD
39 000
11 600
336
Gürcistan
14 000
9 600
145
Azerbeycan
25 000
17 500
142
Diğer
52 200
52 000
100
TOPLAM
846 200-946 200
906 719
 
Dünyada fındık üreten ülkeler ve dekar başına verimleri.
Demek ki biz fındık yetiştirmeyi beceremiyoruz.
Azerbeycan-Gürcistan çiftçilerinden fındık tarımı kursu almak istesek Sayın Tarım Bakanı bize aracılık eder mi?
Daha fazla rezil olmak istemiyorsak;
MEYİLLİ ARAZİLERDEKİ BAHÇELERDE
Ocaklar arasında 4 – 6 m aralık olacak şekilde veya ocak başına (18 m-30 m) alan düşecek şekilde  aralardan fazla ocaklar kökleri ile beraber sökülmelidir.
Böylece meyilli arazilerdeki bahçelerin dekarında en fazla 50-55 ocak olur.
DÜZ ARAZİLERDEKİ BAHÇELERDE
Ocaklar arasında 4,5 – 7 m aralık olacak şekilde veya ocak başına (25 m-40 m) alan düşecek şekilde aralardan fazla ocaklar kökleri ile beraber sökülmelidir.
Böylece düz arazilerdeki bahçelerin dekarında en fazla 40-45 ocak olur.
Bizim fındık yetiştirme sistemimizin tamamı yanlış olduğu gibi fındık pazarlama sistemimiz de yanlıştır
**************
fındıkta serbest piyasa yerine alıcı piyasasıNA devam edildi.
Fındığa  uygulanan fiyat merkezli politikalar sonucu ülkemizdeki fındık alanları aşırı genişlemiş, üretim-tüketim arasındaki fark giderek artmıştır. Ülkemizde 2-3 yılda bir arz fazlası stoklar oluşmakta, kamuya olan yük yıldan yıla artmaktadır. Bu uygulamaların kamuya getirdiği maliyet yeni politika arayışlarını zorunlu kılmıştır. Bu nedenle 15 Temmuz 2009 tarihinde 15201 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile 2009-2010 ve 2011 yılları için Fındık Stratejisi yayınlanmıştır. Fındık Stratejisinde ruhsatlı alanlarda üretim yapan fındık yetiştiricilerine dekar başına 150 TL “Alan Bazlı Gelir Desteği”, Meyili % 6 nın altında olan  ruhsatsız alanlarda fındık yetiştiriciliği yapanlara ise alternatif ürünlere geçmeleri halinde dekar başına 600 TL ye kadar “Telafi Edici Ödeme” yapılması kararlaştırılmıştır.
2009 yılında fındık Stratejisinin amaçları şu şekilde sıralanıyordu;
Yasal alandaki üretim korunacak, haksız rekabete uğramalar engellenecek,
Eğimi % 6 nın altında taban arazilerde getirisi yüksek ürünler yetiştirilerek fındık bahçeleri düz alanlardan kaldırılacak.Fındık üretim alanları azaltılacak.
Arz ve talep dengesi sağlanacak,
Fiyat serbest piyasada oluşacak, rakip ülkelerin üretimi cazibesini yitirecek,
Ülkemiz, uluslararası piyasalardaki ürün arzında belirleyici olacak vs…
2009 yılında 295575 üreticiye, 2010 yılında 339565 üreticiye, 2011 yılında 353531 üreticiye  150 TL/Da alan bazlı destek ödemeleri yapıldı.
2009 yılında 327 üreticiye 354 ha için, 2010 yılında 526 üreticiye 597 ha için, 2011 yılında 561 üreticiye 629 ha için ve 3 yıl içinde toplam olarak 1414 üreticiye 1580 ha için telafi edici ödemeler yapıldı.
2009 yılından itibaren devlet dekar başına 150 TL ödeme yaptığı için serbest piyasada fiyata müdahale etmedi.
1-Telafi edici ödemelerin, meyilli  % 6 nın altında olan yaklaşık 100 000 ha bahçede uygulanması planlanırken 2009-2011 yılları arasında ancak 1414 üreticinin 1580 ha bahçesine uygulanabilmiştir.
2001-2007 yılları arasında da alternatif ürün projesi uygulandı. Ancak 600 ha fındık bahçesinde uygulama yapılabildi.
Fındık yerine alternatif ürünlerin ekim/dikimi için dekar başına yapılan teşviklerle düz arazilerden fındık bahçeleri söktürülemedi.
Bu şartlar altında söküm projesi tutmadı.
2-Fındıkta arz-talep dengesi sağlanamadı.
3-Serbest piyasa düzeni yerine alıcı piyasası düzenine geçildi.
 “Serbest piyasa, ürünün fiyatının alıcı ve satıcının karşılıklı olarak anlaşmasıyla belirlendiği, arz ve talebe hükümet tarafından müdahale yapılmadığı bir piyasadır”. “Serbest piyasa ekonomisinde, kimin ne alacağını ve neyin üretileceğini devlet değil, arz ve talep belirler.”
Fındıkta serbest piyasa düzenine geçilecek, geçiliyor ve geçilmek üzeri denilmesine rağmen serbest piyasa düzenine geçilemedi. Devlet 2009 yılından itibaren dekar başına 150 TL vererek fındığın fiyatının oluşmasına müdahale etmemesine rağmen serbest piyasa düzenine bir türlü geçilemedi.
Belki düzelir ümidi ile önceki stratejiye benzer 2 ci fındık stratejisi 30.1.2013 tarihinde 2013/4245 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile 2012-2013 ve 2014 yılları için yürürlüğe konuldu.
İlk fındık stratejisi uygulamaları ile  2 ci fındık stratejisinin 2012 yılı ve 2013 yılı uygulamaları dikkate alındığında,
Bu beş yıllık uygulama içinde fiyatı devlet belirlemedi.
Fındıkta fiyatın belirlenmesinde tüccarın etkinliği yok. Tüccar tedarikci.
Bu beş yıllık uygulama içinde fiyatı üretici belirlemedi.
Fındık fiyatı belirleniyor üreticinin haberi yok.
Hani serbest piyasada ürünün fiyatı alıcı ve satıcının karşılıklı olarak anlaşmasıyla belirleniyordu?
Burada bir terslik var.
Fındık fiyatı belirlenirken fındığın üreteni yok. Kayıp. Arayan soran yok.
Fiyatı kim belirliyor?
Fiyatı Avrupalı fındık alan tekelci büyük çikolata firmaları belirliyor.
Avrupalı çikolata üreticisi fındık alan tekelci firmalar Mart-Nisan-Mayıs aylarında fındık bahçelerimizi gezerek rekolteye bakarlar ve kendilerine göre fiyatı belirlerler.
Adı geçen aylarda belirledikleri fiyattan fındık ihracatçıları ile alivre satış antlaşması yaparlar. Belirledikleri fiyatı ülkemize dikte ettirirler.
Alivrecilerin satış antlaşmaları ve belirlenen fındık fiyatı, ancak fındıkta don ve kuraklık olup fındık rekoltesinde anormal düşüşler olduğunda bozulur Bu olaylar haricinde fındık fiyatını yükseltmezler.
Sadece alıcısının olduğu ve fiyatı sadece alıcısının belirleyip dikte ettirdiği bir piyasaya serbest piyasa denilebilir mi?
Fındıkta serbest piyasaya geçilemedi alıcı piyasasına devam edildi.
SONUÇ:
Deveye “boynun eğri demişler nerem doğru ki” demiş
Saygılarımla
11.09.2013

MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yukarı çık