• 29 Mart 2018, Perşembe 9:04
A.Dursun YILMAZ

A. Dursun YILMAZ

Yakala Komutu Pazarlama Faaliyeti midir?
 Kanımca, işletme bilimi, yönetim biliminden farklı bir disiplin olmasına karşın çakışan bir çok alanı vardır. Yönetim bilimi; aileden kamuya, dernekten askerliğe, vakıftan odalara, odalardan barolara, muhtarlıktan partiye kadar her alanda uygulama alanı bulur. İşletme bilimi ise daha dar alanlarda uygulanabilir. Esnaflıktan holding şirkete kadar uzanan bir yelpazesi vardır. Örgütsel yapının amacına uygun olarak işletmecilik yapılır. Doğrudan kâr etmeyi amaçlayan bir şirketin işletmecilik uygulamaları ile kooperatifler gibi dolaylı kâr amacı taşıyan kurumsal yapıların işletmecilik anlayışları farklı olsa bile temeli işletme bilimi çerçevesinde yürütülür. İşletmecilik bilimi, kurumsal yapının amacına göre farklılaşan uygulamalara izin verir. Kâr faktörü olmasa dahi ekonomik faaliyet vardır, üretim vardır, ticaret vardır, sanayi vardır. Özcesi, kâr tek başına işletmeciliğin temel öğesi değildir.
***
Pazarlama, işletmecilik biliminin alt disiplinidir. Tüm işletmecilik uygulamasının içinde pazarlama etkinliği vardır. Kâr amacı olsun veya olmasın tüm işletmelerde ekonomik faaliyetin, üretimin artırılması, işletmenin büyümesi adına pazarlama faaliyetine ağırlık verilmelidir. Hiç kuşku yok ki, pazarlama, işletmeciliğin bir parçasıdır.
***
Tüketicinin Korunmasına İlişkin Yasa, 1995 yılında yürürlüğe girdi.Bulunduğumuz görev nedeniyle Yasanın uygulamasını ilk yapan kamu yöneticilerinden biri olarak birçok gözlem yapma olanağımız olmuştur. Özellikle, tüketici sorunları il hakem heyeti başkanlığı yaparak birçok tüketicinin sorunlarının çözümüne katkı sağlamanın onurunu yaşadım. Yine görevin bir parçası olarak tüketici şikayetleri nedeniyle çok sayıda denetim elemanı ile il çapında denetimler de yaptırmıştım. Bu görevin bitiminin üzerinden neredeyse 20 yılı aşkın bir süre geçti. Bu süreye rağmen unutamadığım bir pazarlama faaliyetinden söz etmeliyim. Türkçe'si “Gökkuşağı” olan bir elektrik süpürgesi pazarlayan firmanın yönetim merkezinde “Gidip, Görüp, Gelmeyin. Gidip, Göm.n Gelin.” şiarının duvarda asılı olduğu iletildiğinde bunun bir pazarlama olamayacağını düşünmüştüm. Bugünde aynı kanıdayım. Bu firmanın, pazarlama uygulamasının da ahlak yönünden tartışılır bir çok uygulamasına tanık oldum. Örneğin, randevu aldıkları bir konuta saat 21,oo den önce girmediklerini, en az 3-4 saat pazarlama yaptıkları konutta kalarak pazarlama faaliyetinde bulunduklarını öğrendim. Akşamın devamındaki günün mutlaka mesai günü olmasını gözettikleri için Cuma ve Cumartesi günü için randevu vermediklerini biliyorum. Yine, konuk oldukları evin yatak odasına girerek, yatağın mikrop taşıdığına ilişkin yanıltıcı açıklama yaparak, ev sahibine hakarete varan sözler sarf ettiklerini duymuşluğum da vardır. Pazarlamacı, hem ürünlerini çok pahalıya satıp, konuk oldukları evin sahibine hakaret edercesine sözler kullanmaktadır. Hem de insanlarımızın misafirperverliğini kötüye kullanmıştır. Uykusu gelen ev sahibinin dikkatinin dağılması nedeniyle bir an önce gitmesini sağlamak üzere satış sözleşmesini imzaladığı söyleyen çok sayıda tüketici olmuştur.
***
İnsanı, insan yapan erdemli olmasıdır. Toplumsal yaşam içinde insanların, ömürleri boyunca çok sayıda insanla iletişim kurması doğaldır. Başka nedenlerle olabileceği gibi bu iletişim, işletmelerin pazarlama faaliyeti nedeniyle de olabilir. Ancak, pazarlama faaliyeti, bir başka insanı kandırmaya, hakaret etmeye, aşağılamaya, iyi niyetini kötüye kullanmaya yönelik olamaz, olmamalıdır. Kâr, her şey değildir.Yani, pazarlama faaliyeti de erdemli olmak zorundadır. Sanıyorum, gökkuşağı markalı üründen kurtulduk, ama, bugünlerde “Yakala, Yakalayın” komutu veren birçok pazarlama faaliyeti görmekteyiz. Bu, emri verenlerin erdemli olduğunu düşünmüyorum. Gökkuşağı pazarlayan firmada olduğu “gidip, görüp gelmeyin. Gidip, göm.n, gelin” anlayışının, erdemsizliğinin bir başka ifadesi olduğunu düşünüyorum. Umarım ve dilerim. Pazarlama yapan firmalar buna dikkat ederken tüketiciler de bu firmalardan alış veriş yapmayı yeniden değerlendirirler.

MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yukarı çık