• 19 Haziran 2019, Çarşamba 16:28
A.Dursun YILMAZ

A. Dursun YILMAZ

Üretici, Tüketici ve Esnafın İşbirliği

Bakkallarımız ürün satmanın dışında, malını arz etmenin de üstünde mahallenin sokağın gönüllü bekçisiydi. Çocuklarımızı, evlerimizi emanet ederdik. Paramız olmadığında aybaşında geri verilmek üzere borç alırdık. Birçok iletişim kanalının kilit noktasında bakkallarımız vardı. Bakkalımızdan yalnızca ekmek, süt ve diğer ihtiyaç maddelerini almazdık, güven de alırdık. Bakkallarımızla ilişkimiz salt mal-para takası ile açıklanamazdı. Dostluk, komşuluk, yardımlaşma ve dayanışma ilişkisi para ve maldan daha önemliydi.
*** 
Süreç, bakkalların aleyhine çalıştı. Zincir marketler pazar payını artırdıkça bakkalların sayısı azaldı. Bizler, farkında olamadan bakkal sayısının azalmasına destek olduk! Marketlerden alışverişi yeğledik. Süper marketler ve hiper marketler cirolarını artırdıkça bakkalların sayısı da azalmaya devam ediyordu.   
***
Bütün bu olana bitene karşılık bakkallar, hedef olarak zincir marketler yerine tüketim kooperatiflerini aldı. Bu yanlış hedefin sorgulanmasına da ihtiyaç vardır! Zincir marketler ve bankalar elbirliği içinde hem tüketicileri, hem de üreticileri vurmaya devam ederken bakkalları deyim yerinde ise tümüyle ortadan kaldırmaktaydı. Zincir marketler, bakkalların hem cirosunu ve sermayesini, hem de sayısını azaltırken esnaf odaları, birkaç tüketim kooperatiflerinin kira, elektrik, su gibi giderlerinin kamu tarafından karşılanmasını rekabet sorunu olarak görmeye devam ediyordu. Bu güne gelindiğinde ne tüketim kooperatifi kaldı, ne de bakkal! 
***
Yıllara göre bakkalların sayısına baktığımız-da günden güne eridiklerini, azaldıklarını görmekteyiz. Sorun, sadece sayısal azalmaları değil, ciroları ve sermayeleri azaldı, çalışanları azaldı. Yalnızca bakkallar da değil. Başta bakkal-lar olmak üzere gıda, kasap, manav, ayakkabı, giyim, kozmetik, zücaciye, kırtasiye, kitap ve benzeri alanlardaki esnafın hem sayısal, hem ciro ve sermaye, hem de çalışan yönünden kayıpları çok büyüktür. 
***
Deyim yerinde ise mikro ve çok küçük ölçekli faaliyet alanlarında çok büyük dağınıklık vardır! Daha açıkçası esnaflarımız dağınık faaliyetleri nedeniyle hem zincir marketler tarafından zor durumda bırakılırken hem de bankalar tarafından sıkıştırılmaktadır! Bununda ötesinde esnaflarla yan yana durması gereken tüketiciler de, zincir marketler ve bankaların esiri durumundadır. Tüketicilerin de bu esaretten kurtulması gerekli ve zorunludur. Bunun çözüm noktasında tüketim kooperatifleri durmaktadır. 
Bakkallar başta olmak üzere gıda, kasap, manav, ayakkabı, giyim, kozmetik, zücaciye, kırtasiye, kitap ve benzeri alanlarda faaliyet gösteren esnafın da derhal, hemen, şimdi bir temin tedarik kooperatifine ihtiyacı vardır. Esnaflar, satışa sunduğu ürünlerin maliyetini en aza indirmek, stok maliyetini ortadan kaldırmak ve zincir marketlerle rekabet edebilir duruma gelmek zorundadır. Bunun çözüm noktasında temin ve tevzi kooperatifi durmaktadır. 
Esnaf ve tüketiciler dışında sorunun diğer önemli bir ayağı da üreticilerdir. Üreticilerin yalnızca dağınıklığı yoktur, örgütsüzlüğü de vardır. Bir üretici onlarca kurum, kuruluş ve organizasyona üye olmak gibi bir yükümlülüğü olmasına karşın hiçbiri üreticinin hakkını savunmaya yanaşmamaktadır. Sağlıklı bir üretim kooperatifi, sacayağının tamamlayıcısıdır.  
***
Giresun Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliği önderliğinde, aracılığında ve kuruculuğunda bir temin tedarik kooperatifi faaliyete geçirilmelidir. Bu kooperatife bakkallar başta olmak üzere gıda, giyim ve benzeri alanlarda faaliyet gösteren tüm esnafın ortak olması sağlanmalıdır. Aynı zamanda, üreticinin ve tüketicinin de kooperatifleşmesine katkı sağlamalıdır.
Esnaf odalarının, tüketicilerin, 100 metrekarelik yarıçapın içinde 3-5 tane zincir marketin, dolayısıyla bankaların arasında boğulduğumuzu bilmesi gerekir. Özetle, üreticiler, tüketiciler ve esnaflar el ele vermelidir.


MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yukarı çık