• 21 Şubat 2018, Çarşamba 18:36
A.Dursun YILMAZ

A. Dursun YILMAZ

Tahmini Tahmin Belgesi Denilmesi Hoş mu ?!
 Geçen haftaki yazıda “tahmini bütçe” diye bir kavramın olmadığını, olamayacağını; olması gereken doğru kavramın “bütçe” olduğunu anlatmaya çalışmıştım.
Sorun küçük gibi görülebilir. Ya da, şimdi nereden çıktı, tek sorunumuz tahmini bütçe mi diyebilirsiniz.
Gerek yaygın gerekse yerel basının sayfalarını karıştırın, göreceksiniz. Çok sayıda derneğin, kooperatifin ve odanın genel kurul toplantısına ilişkin duyurularda yer alan gündemin içinde “tahmini bütçeyi görüşmek, kabul etmek” gibi madde vardır.
Hatta, daha da ileri gidelim. 2005 yılında yürürlüğe giren 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanununun 43. maddesinde, aynen “…tahmini bütçenin görüşülmesi, kabulü veya reddi.” hususunun, genel kurulun gündeminde bulunması zorunlu olduğuna ilişkin düzenleme yer almaktadır. Bu düzenleme nedeniyle ilçelerde bulunan Esnaf ve Sanatkarlar Odası, illerde bulunan Birlik, Ankara'da faaliyet gösteren Federasyon ve Konfederasyonun da bu hatalı ibareyi kullanması zorunluluğu bulunmaktadır.
5362 sayılı Kanun, ülkemizde faaliyet gösteren Esnaf ve Sanatkarlar Odalarının kuruluş ve faaliyetlerini düzenlemektedir. Bu nedenle 3000'i aşkın Oda, 82 Birlik, 13 Federasyon ve 1 Konfederasyonu ilgilendirmektedir. Mevzuatı nedeniyle bu kuruluşların, her yıl genel kurul yapması zorunluluğu bulunmamaktadır. Olağan genel kurulunu dört yılda bir yapmaktadır. Bu nedenle Odalar ve üst kuruluşları, dört yıllık bütçesini hazırlayarak, genel kurulda kabul edilmesinden sonra uygulamaya koyar.
***
“Tahmini bütçe” kavramının, 5362 sayılı Kanunun, 43. maddesindeki düzenleme nedeniyle esnaf ve sanatkarlar odaları tarafından zorunlu olarak kullanıldığını söyleyince biraz daha irdelemeyi sürdürmeliyiz. Çünkü, içinde bulunduğumuz Ocak, Şubat ve Mart ayı, odaların; önümüzdeki Mayıs ayı Birliklerin; Haziran ayı Federasyonların; Eylül ayı da Konfederasyonun olağan genel kurul toplantısını yapma dönemidir. Bu dönem için uyarımızın hukuki düzenleme yapmaya faydası olmasa bile istenirse dikkate alınabilir.
İşin geçmişi ele alındığında bu yanlışlık daha da üzmektedir. Şöyle ki, 5362 sayılı Kanundan önce yürürlükte olan ve bu kanun ile yürürlükten kaldırılan 1964 tarihli 507 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Kanununda da olağan genel kurul gündemini düzenleyen maddeler yer almaktadır. Yürürlükten kaldırılan bu kanunda, “tahmini bütçe” kavramına yer verilmemiş, yalnızca “bütçe” kavramı yer almıştır. Buna ilişkin ayrıntılı irdelemeler yapılabilir, hatta yapılmalıdır. Bunun da ötesinde akademik çalışmanın konusu olabilir, olmalıdır. Ancak, bu yazı içinde ayrıntılara girilmesinin, nedenlerinin aranmasının pratik bir yararı olmaz. Yanlışlığın düzelmesini de sağlamaz.
***
Özcesi ” bütçe”, bir plandır Plan olması nedeniyle tahmin belgesidir. “Bütçe” ile yanlış olarak kullanılan “tahmini bütçe” kavramının arasındaki farkı ortaya koymaya çalışırken kavramın açılımının “tahmini tahmin belgesi” şeklinde olduğunun bilinmesi gerekir. Umuyorum ve diliyorum, bundan böyle “tahmini bütçe” ibaresinin kullanımından vazgeçilir. Esnaf ve Sanatkarlar Odaları ve üst kuruluşları ile ilgili mevzuatta gereken düzenleme yapılır.

MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yukarı çık