• 11 Nisan 2018, Çarşamba 17:44
A.Dursun YILMAZ

A. Dursun YILMAZ

Şoförler, Odaları ve İletişim Sorunu
Ülkemizde ekonomik faaliyetin büyük çoğunluğu sayısı iki milyona yaklaşan esnaf ve sanatkarlar eliyle gerçekleşmektedir. Bu sayının içinde şoförler önemli ölçüde yer tutar. Esnafların içinde bulunduğu yapının adı esnaf ve sanatkarlar odalarıdır. Odalar, yatay örgütlenme kuruluşları olup dikey örgütlenmesinde sırasıyla il birlikleri, federasyonlar ile konfederasyon bulunmaktadır. Hatırı sayılır bir organizasyondur. İldeki tüm esnaf odaları il birliğinde bir araya gelir. İl birlikleri ile federasyonlar, konfederasyonu oluşturur. Federasyonlar ise ülke içindeki aynı meslek grubundaki odaların bir araya gelerek oluşturdukları merkezi bir yapıdır. Örneğin, şoförler federasyonu gibi.   
Diğer esnaflarda olduğu gibi şoför esnafı da mikro ve küçük işletme niteliğindedir. Küçük işletmelerin büyüklerle rekabet etmesi çok zordur. Küçük işletmelerin yaşamları kısadır. Kısa olmasının çok sayıda nedeni vardır. Farklı düzeylerdeki normlar da, sürekli olarak esnaf ve sanatkarların aleyhine çalışmaktadır. Sadece normlar değil, yabancı sermayeli organizasyonlar da işin içine girmektedir. Bu organizasyonlar, elin taşı ile elin kuşunu vurarak gelir sağlayıp ülkelerine para transferi yapmaktadır. Örnek mi istiyorsunuz: İstanbul'a bulaşan Uber adlı organizasyon.
*** 
Geçen hafta belirtmiştim. Geçmişe özlem niteliğinde değildi. Ama geçmişte, şoförlük saygın bir meslekti. Bunun yanında içinde bulunduğu toplumun ilerisindeydi. Bu nedenle birçok ekonomik ve sosyal girişime önderlik yaparlardı. Aynı zamanda nazik, kibar ve saygılı olan, hatta güzel giyinen insanlar olduğu için her gencin gıpta ile baktığı bir meslek grubuydu. Bugün öyle mi?
Son günlerde bir olumlu örnek yaşadığım için genellemede bir ihtiyat payı bırakarak söylemeliyim. Şoför mesleği, çoğunlukla eğitimsiz, cahil, iletişim yönünden sıkıntılı insanların yaptığı bir iş gibidir. Diplomasız demiyorum. Diploma, bir eşiğin aşıldığını gösterebilir. Ancak, insanın, toplumsal bir varlık olarak eğitimli olduğunu göstermez. Nitekim, kendini yüksek okul mezunu olarak tanıtan  birçok kişinin iletişim yönünden, görgü kuralları bakımından çok ciddi eksiklerinin olduğunu görmekteyiz. Güzel giyinmek  bile bir görgü kuralıdır. Bugün, sürekli yolcu taşıyan dolmuş ve taksi şoförlerinin çoğununun güzel giyindiğini söyleyebilir miyiz.? Bırakın güzel giyinmeyi, saç sakal tıraşı olmadan, yakası bağrı açık bir şekilde araç sürdüklerini bilmiyor muyuz? Bırakın, araç içindeki insanları, trafikte bulunan öteki araçları nasıl taciz ettiklerini bilmiyor muyuz. Yine tümünü kapsayacak biçimde söylemeyelim, bazı araçların içinde kavga için hazır olan sopaları görmedik mi?   Bu soruları, artırabiliriz.   
*** 
Çözüm için mutlaka tüm şoför odaları ile şoförler federasyonu soruna el atmalıdır. Bunun bir insan kalitesi, meslek kalitesi sorunu olduğu görülmelidir. Şoför eğitimi konusunda çaba gösteren odalar ve birlikler olduğunu biliyorum. Ancak, yeterli değildir. Tüm şoför odaları, sorunun çözümü için kafa yormalıdır. Federasyon bu işi koordine etmelidir. Eğitim modüllerini hazırlayıp odalara vermelidir. İçinde bulunduğumuz yıl başından itibaren oda, birlik, federasyon ve konfederasyon organlarına seçim yapıldığı bir dönemde umarım sesimizi duyan olur. 
Daha önce de dediğim gibi yolculara düşen görev de şoförlerin iletişim eğitimi alması noktasında odalar ve federasyon yöneticilerine bu sorunu hissettirmesidir. Gerçi yolcuların da iletişim sorunu olduğunu dile getirmek gerçekçi olacaktır. Ancak, bu tespit, sürekli trafikte stres altında yaşayan bir meslek grubunun ivedilikle eğitim alması gerekliğini ortadan kaldırmaz. 
Demem o ki, bu iş böyle yapılırsa, şoförlük mesleği bitecektir. Uber de gelir, muber de.  Selamla kalın, hoşça kalın, barışta ve güvende kalın. 

MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yukarı çık