İlkokula gitmiş olan herkes bilir ki, 90 derece dik açının ifadesidir. 60 derece eşkenar üçgenin bir iç açısıdır. Siz, hiç 60-70-80 derece eğimli bir arazide fındık topladınız mı? Ya da taban arazide fındık toplamanın maliyetini, 70 derece eğimli bahçede fındık toplamanın maliyetiyle aynı mı sayıyorsunuz? Adapazarı, Çarşamba, Bafra ovalarında mekanizasyona dayalı üretim ile sırtındaki 50-60 Kg. yükü 100-200-300 metre yukarıya taşıyan insanın emeğini nasıl karşılaştırabilir-siniz? Ovalarda, dönüme 200-300 Kg. ürün alan üretici ile 70 derece eğime sahip arazide 80-120 Kg. civarında verim alanın kilo başına maliyeti aynı olabilir mi? Taban arazide ilaçlama ve gübrelemeyi makine ile yapan üreticiyle sırtındaki araçla ilaçlama yapan ve gübre çuvallarını sırtında taşıyan üreticinin maliyeti aynı olabilir mi? Mekanizasyonun maliyeti düşürdüğünü hiç mi bilmiyorsunuz? İnsan emeğinin maliyeti artırdığını hiç mi görmüyorsunuz. İşte, bu nedenle Çarşamba ve Bafra ovasında üretim yapanların temsilcisi Samsun Üretici Birliği Başkanı 17 Liranın çiftçi anlamında olumlu olacağını dile getirmiştir. Peki, Giresun'daki üretici örgütlerinin memnuniyetine ne demeli?
***
Giresun ilindeki tarım arazilerinden Karadeniz'e akan nebati toprağın miktarını biliyor musunuz? Bu konuda bir araştırma yapılmış mıdır? Bir yağmurdan sonra her bir derenin denizle birleştiği bölgenin sapsarı kesildiğini hiç mi görmediniz? Günlerce denizin maviliğini göremediğimizi biliyor musunuz? Taban arazideki erozyon ile 70 derece eğimli arazideki erozyonu karşılaştırdınız mı!? Bu konuda Fındık Araştırma Enstitüsünün bir araştırması var mı? Sırgan ilacı diye tanımlanan fındık bahçelerine atılan yabancı otla mücadele ilacının, toprağı kasıp kavurduğunu, hiç mi duymadınız? Bu ilacın, toprağın nebati özelliğini yitirmesine neden olduğunu, erozyonu artırdığını, hiçbir Allah'ın kulu görmüyor mu? Giresun ilindeki fındığın verimini olağandışı yöntemlerle artırmaya kalkanlar, toprağı Karadeniz'in derinliklerine gömerken fındığı da denizin üzerinden toplar!
***
Yaşları uygun olanlar bilir! Davulu delen Jaguar partisini, davulcu damat, rüşvet ve seçim hikâyelerini! Bu hikâyeler nedeniyle “Jaguar” markası akıllara kazınmıştır. Jaguar markalı araçlar, el yapımı ve özel olarak imal edilir, bu nedenle çok pahalıdır. Jaguar araçlar milyonlarca liralara satılırken seri üretim araçlar 100 binleri bulan fiyatlarla satılır. Bu farkı ilgisi olanlar bilir! Her ikisi de araba deyip milyon liralık Jaguarı, seri üretilmiş araç fiyatına almaz, alamaz!
***
Giresun fındığı, özeldir. Gerek çerez olarak gerekse çikolatanın içine tane olarak girebilen yegâne bir üründür. Doğal haliyle hiçbir işleme tabi tutulmadan tüketilir. Giresun kalite fındık, kültür ürünüdür. Derhal, hemen, şimdi korumaya alınmalıdır! Mekanizasyon ile elde edilen Levant kalite diye adlandırılan endüstriyel fındık, yoğun olarak işlenerek tüketilir. Deyim yerinde ise biri el yapımı, diğeri seri üretim. El yapımı olana 17 Lira fiyat verilirken seri üretilene ise 16,50 Lira fiyat verilerek, seri üretim lehine davranılmıştır. Kilo başına 5-6 Lira maliyeti olana 16,50 Liralık fiyat, iyidir! Kilo başına 16-17 Lira maliyet olana 17 Lira, iyi fiyat olabilir mi?
***
Giresun kalite fındığın özel imalat olduğunu bilmeyenlerin, mekanizasyon yoluyla hasat edilen endüstriyel fındık ile farkını kavramayanların fındık fiyatını memnuniyetle karşılamasını kabul edemiyorum. Hayatınızda bir kez 70 derece eğimde 200 metreden sırtınızla çuvalla gübre veya fındık taşıyın, sonra memnuniyetinizi açıklayın!
Giresun kalite fındığın üretiminden vazgeçilmesini mi istiyorlar, bilmiyorum! Giresun'daki üreticinin tamamen fakirleşmesini mi istiyorlar, anlayamıyorum! Umuyorum ve diliyorum, Şili, Arjantin, Azerbaycan ve Gürcistan'dan gelen işlenmiş fındıkları yemek zorunda kalmayız! Umuyorum ve diliyorum, yatay, dikey, eğim, dik açı, 60 derecelik açı gibi kavramları duyamamış olanların saflarında yer alınmaz! Umuyorum ve diliyorum, toprağın insanlığa ait olduğunu fark ederek erozyona neden olan tüm uygulamalardan vazgeçilir. Umuyorum ve diliyorum, kulakları sağır olanların gözleri de kör değildir, Jaguar ile Doblo, Clio gibi araçlarla farkını görürler!
Yorum yazarak Yeşilgiresun Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Yeşilgiresun Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Yeşilgiresun Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Yeşilgiresun Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.
Şimdi oturum açın, her yorumda isim ve e.posta yazma zahmetinden kurtulun. Oturum açmak için bir hesabınız yoksa, oluşturmak için buraya tıklayın.
Yorum yazarak Yeşilgiresun Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Yeşilgiresun Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Yeşilgiresun Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Yeşilgiresun Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.