18.05.2017 tarihli makale de, Giresun ilinin sosyo-ekonomik yapısının birçok göstergeye göre değerlendirilebileceğini söylemiştim. Bu değerlendirme yapılmadan önce coğrafi konumunun ele alınması gerektiğini, bu çerçevede Giresun'un coğrafi bilgileri, diğer il ve bölgelerle karşılaştırılınca ülkemizin en sarp arazisine sahip ilk on il içinde Giresun'un dördüncü sırada olduğunu dile getirmiştim.
Coğrafya dâhil tüm sosyal ve ekonomik verilerin saptanmasına ihtiyaç olduğunu da belirtmiştim. Veriler üzerinden öngörülerde bulunmanın da bir planlama sorunu olduğunu, planlama yapılmadan kalkınmanın olamayaca-ğını, planlama yapılabilmesi için mevcutların tespitine ihtiyaç olduğunu, envanterde yer alanların olumlu ve olumsuz, güçlü ve zayıf yönlerinin saptanması, potansiyelin ve hedeflerin belirlenmesine gerek olduğunu da söylemiştim.
Geçen Perşembe günü de fındık dikim alanlarının % 32 sine sahip Ordu ilinin bu düzeyine 2844 Sayılı Fındık dikim alanlarının kısıtlanmasına ilişkin Yasanın yürürlüğe girmesinden sonra eriştiğini dile getirmiştim. 1983 yılı dikim alanlarının 100 olarak kabul edildiği endekse göre 2018 yılı sonunda Akçakoca bölgesindeki dikili alan endeksinin 224,85 olduğunu, Ordu ili endeksinin 207,33 olduğunu, Trabzon ili endeksinin 148 olduğunu ve Giresun da ise 113,50 olduğunu belirtmiştim.
Buna göre Ordu ilinde 2018 yılında 2.271.076 dekar olan dikili alanın, 1983 yılında 1.095.391 dekar olduğu anlaşılmaktadır. Giresun ilinde 1983 yılında dikili alanın 1.032.514 dekar olduğu anlaşılmaktadır. Kısacası, 1983 yılında Ordu ili ile Giresun ilinin fındık dikim alanları birbirine çok yakındır. Diğer bir deyişle 1983 yılından bu yana Ordu iline 1.175.685 dekar fındık alanının eklendiği sabittir. Durumun vahameti buradan ortaya çıkmaktadır: 1983 yılından bu yana Ordu iline eklenen dikim alanı, Giresun'un tarihler boyunca var olan ve 1983 yılındaki toplam dikim alanından çok çok fazladır.
2000 yılından 2018 yılına kadar ülkemizdeki fındık dikim alanı toplam 1.788.808 dekar artmıştır. Artan alan, Giresun ilindeki dikili alanın 2 katına yaklaşmıştır. Fındık dikim alanı 2000 yılından 2018 yılına kadar Ordu ilinde 561.946 dekar artarken Samsun ilinde 536.330 dekar artmıştır. Yani son 18 yılda iki ilde toplam olarak Giresun ilindeki fındık dikim alanından fazla yeni dikim olmuştur.
Yine 2000 yılından 2018 yılına kadar Kastamonu ilinde 3,34 kat, Sinop ilinde 2,04 kat, Gümüşhane ilinde 1,75 kat, Bartın ilinde 1,58 kat, Artvin ilinde 1,32 kat fındık dikim alanları artmıştır.
Gerek 2000 yılına göre gerekse 1983 yılına göre bakıldığında fındık dikim alanları Giresun ilinin aleyhine Ordu ve Samsun başta olmak üzere her yerde çok büyük bir artış göstermiştir. Bu büyüme hem yüzey hem de oransal olarak çok fazladır.
***
Bütün bu olan bitene karşılık milletvekilleri, belediye başkanları başta olmak üzere siyasiler ve oda, borsa ve birlik başkanları zamanında duruma müdahale etmedikleri, edemedikleri halde bugün Giresun fındığın başkentidir diye nutuk atmayı sürdürmektedir! Ya da Giresun'un, fındığın başkenti olduğunu kanıtlamak uğruna plaket vermek için yırtınmaktadır!
***
Giresun fındığının kalite yönünden bir değer farkının olmadığı düşünülüyorsa, hamaset yerine somut önerilerim olacaktır:
Giresun ilinin dört bir yanından çektirilerek Giresun ilinin yüzölçümünün artırılması, bu yolla gerçek alanla izdüşümü alanının eşitlenmesi, artırılan yere fındık dikilmesi, bu durumda Giresun dümdüz ova vasfını alacağından verim artışı olacağı kesindir! Bu önerimize karşılık arazinin çekilmesi, esnetilmesi maliyetinin yüksek olabileceğini düşünenler olabilir! Ya da bu önerimizi uçuk bulanlar olabilir! Bu önerimizin kabul edilmemesi durumunda 2844 sayılı Yasanın fındık dikim alanlarının kısıtlanmasına ilişkin düzenlemesi iptal edilerek Düzce, Adapazarı, Bafra ve Çarşamba ovalarında fındık tarımı dışında tarımsal faaliyette bulunulamaz, Giresun ilinde de fındık tarımı yapılamaz şeklinde bir düzenleme yapılmalıdır! Bu şekilde zorunlu fındık tarımı yapılacak yerlere Giresun'daki fındık üreticileri götürülerek her birine en az 100 dönüm arazi verilerek fındık tarımı yapmalarının sağlanması gerekir! Bu ovalara taşınan Giresun'lu üreticilerin dönüm başına en az 300 kilo verim almaları için iyi tarımcı ve tekelci şirketin eğitim vermesi sağlanmalıdır! Buralarda yetiştirilen fındığın 5-6 liradan ihracı için ihracatçı birliğinin üyelerinin yoğun bir çaba içine girmesi de zorunludur! Böylece, Giresun siyasetçileri ve oda, borsa ve birlik yöneticileri rahat ederler! Giresunlu da peşin parayı şimdiden gördüğü için gülmeye devam eder! Böylece, herkes mutlu, mesut ve bahtiyar olur!
Yorum yazarak Yeşilgiresun Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Yeşilgiresun Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Yeşilgiresun Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Yeşilgiresun Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.
Şimdi oturum açın, her yorumda isim ve e.posta yazma zahmetinden kurtulun. Oturum açmak için bir hesabınız yoksa, oluşturmak için buraya tıklayın.
Yorum yazarak Yeşilgiresun Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Yeşilgiresun Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Yeşilgiresun Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Yeşilgiresun Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.