• 09 Ekim 2019, Çarşamba 16:43
A.Dursun YILMAZ

A. Dursun YILMAZ

Giresun Fındığı

 Fındık, Giresun ekonomisinin itici gücüdür. 6934 Km2'lik il yüz ölçümünün Şebinkarahisar, Çamoluk ve Alucra ilçeleri dışında kalan 13 ilçesinde fındık tarımına izin verilmiştir. İzin verilen 13 ilçe, 2990 Km2 büyüklüğe sahiptir. 13 ilçesinin yükselti nedeniyle fındık tarımı yapılamayacak yerlerinin de hatırı sayılır büyüklükte olduğu bilinmelidir.   
Ordu ilinin 6001 Km2 büyüklüğünün tamamında fındık tarımının yapılmasına izin verilmiştir Yani, Giresun ilindeki fındık tarımına izin verilen alanın, bir katı kadar daha fazla alana sahiptir. Peki, Ordu ilinde fındık tarımı yapılamayacak ilçesi hiç mi yoktur ki tamamına izin verilmiştir!? 
Trabzon ilinin 4685 Km2'lik il yüz ölçümünün tamamında fındık tarımının yapılmasına izin verilmiştir. Giresun ilindeki fındık tarımına izin verilen alanın yarısı kadar fazlalığı vardır.
***
Engebeleri ile birlikte olan yüzölçümüne gerçek alan, arazinin tümüyle düz olduğu varsayımı ile yapılan ölçüme de izdüşüm alanı denilmektedir. Gerçek alanın, izdüşüm alanına oranı ise bize, arazinin düz veya engebeli olduğunu göstermektedir. Oran büyüdükçe, arazinin engebesi de artmaktadır. Ülkemizin engebe oranı % 4,51 olup, Karadeniz %6,72 ile en engebeli bölgesidir. Karadeniz Bölgesini ayrıntılı olarak ele aldığımızda ve batısı % 5,67 ortası % 5,75 ile ülke ortalamasının üzerinde iken Giresun ilinin de içinde olduğu doğu tarafı  % 9,20 ile zirvede yer almaktadır. Doğu Karadeniz Bölgesi illerindeki arazinin engebe oranı (% 9,20), ülke engebe oranının (% 4,51) iki katını geçmektedir.
Trabzon ilinin gerçek alanının iz düşüm alanına oranı % 9,78 ile Giresun ilinden çok küçük bir fazlalığı vardır. Giresun ilinin düz yerlerinin fındık tarımı yapılmayan ilçelerinde olduğu dikkate alındığında Trabzon'dan daha sarp bir araziye sahip olduğumuz anlaşılacaktır.
Ordu iline bakıldığında Giresun iline göre çok düz bir araziye sahiptir.      
***
2017 yılı itibariyle fındık dikim alanlarının % 32'si Ordu ilinde iken Giresun ilinde % 17, Trabzon ilinde % 9'dur. 
Ordu ilinde fındık dikim alanları 1983 yılından 2018 yılına % 107,33 oranında artarken Giresun ilinde yalnızca %13,50 oranında, Trabzon ilinde % 48 oranında artmıştır. 
İyi ki, 1983 yılında 2844 sayılı Fındık Alanlarının Sınırlandırılmasına İlişkin Kanun yürürlüğe girmiş! Bu kanun olmasa idi, Ordu ilinde fındık dikilmeyen alan kalmayacakmış! 
2000 yılından 2018 yılında kadar Ordu ilinde fındık dikilen alan yaklaşık 600.000 Dekar artış göstermiştir. Samsun ilinde ise 550.000 Dekarlık bir artış vardır.       
***
Coğrafya insanın kaderidir. Aynı zamanda, ekonominin de belirleyicisidir. Giresun ilinin engebelerini düzelterek fındık tarımı yapamayacağımıza göre çözümleri mevcut duruma göre üretmemiz gerekir. 
Bu nedenle, fındığın başkenti tartışmalarının tamamı, kısırdır.  Yine, benim ağabeyim, senin ağabeyini döver mantığı ile TZOB Başkanını veya TOBB Başkanını konuşturmak çocukça bir hevesten öteye gitmez. Başkent yazılı plaket vererek, başkent olunmaz, olunamaz. Fındık üretiminin fazlalığı, TOBB Başkanının ağzından dile getirilerek rekabet içine girmekle sonuç alınamaz. Önceki yazılarımızda dile getirmiştik. Taban fiyat uygulamasının başladığı 1963 yılından itibaren Giresun ilinden Ordu iline fındık ışkınları götürülerek, dikim alanları genişletilmiştir. Son 36 yıldaki dikim alanlarının genişlemesi daha büyük bir vahameti göstermektedir. Diğer illerdeki dikim alanlarının artışından söz etmek bile gereksiz.         
***
Bu tartışmaların içine girenlere sormak gerekir: 2990 Km2lik maksimum alana sahip bir il olarak 6001 Km.2lik alana sahip Ordu ilinden daha fazla fındık üretme olasılığınız var mıdır!? 1983 yılında yürürlüğe giren kısıtlama Yasasına rağmen son 36 yılda fındık dikim alanı % 13,50 oranında artan Giresun ilinin % 107,33 oranında artan Ordu ili ile üretim  miktarı yönünden rekabet etme olanağı var mıdır!? Başkanların başkanları konuşturmasıyla sorun çözülmez, çözülemez!     


MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yukarı çık