• 27 Kasım 2019, Çarşamba 16:11
A.Dursun YILMAZ

A. Dursun YILMAZ

Çok Gecikmiş Bir Yazı!

Samsun'dan Sarp sınır kapısına kadar yapılan bölünmüş yol, yaklaşık 12-13 yıldır kullanılmaktadır. Otoban şeklinde yapılan bu bölünmüş yolu kullanarak Samsun'dan kalkan bir aracın, Gürcistan'a ve Batum'a çabucak gidilmesini veya gelinmesini olanaklı kılmıştır. Ortalama beş altı saat süren bu yol, yaklaşık 500 kilometredir. 1998-1999 yıllarında yapımına başlanan bu yol, yaklaşık 9-10 yıllık süre içinde peyderpey ulaşıma açılarak 2007-2008 yılında bitirilmiştir. Bölgede yaşayanlar, kısmen de olsa her gün bu yolu kullanmaktadır. Yer yer eski yolun genişletilmesiyle yapıldığı için bu yol güzergahı, eskiden beri kullanılmaktaydı. Araç sayısındaki artışa bağlı olarak yolun yoğunluğu gün geçtikçe artmaktadır. Bugün, şehir giriş ve çıkışlarında çok ciddi tıkanıklığa neden olmaktadır. 
Bölünmüş yolun, Dünya Bankası kredisi ile yapıldığını biliyoruz. Yanlış anımsamıyorsam, başlangıçta 8 milyar dolarlık kredi kullanılacağı söylenmişti. Bitince ne kadar kredi kullanılmış olduğunu, vadesini ve kredi faizleri dahil toplam maliyetinin ne olduğunu bilmiyoruz! Bilmek, hakkımızdır.      
***
2007 yılından bu yana kullandığımız bu yolun, ilimize hangi katkıları sağladığını da bilmek isteriz! Örneğin, bu tarihten sonra yolun oluşturduğu avantaj nedeniyle olağanın üzerinde bir nüfus artışı olmuş mudur? İl ve ilçe ticaret siciline kayıt olan gerçek ve tüzel kişi sayısında olağanüstü bir artış olmuş mudur? Aynı soru, esnaf siciline kayıt olan esnaf ve sanatkarlar için de geçerlidir. Gerçek ve tüzel kişi vergi mükelleflerinin sayısında olağanüstü bir artış olmuş mudur? Gelir ve Kurumlar Vergisi mükellef sayısı ile birlikte tahakkuk eden ve ödenen vergilerin toplamında olağandışı bir artış olmuş mudur? Sigortalı çalışan sayısında olağan dışı bir artış olmuş mudur? İşsizlik oranında bir azalma olmuş mudur? 2007 yılından önce kurulmuş olan gerçek ve tüzel kişi tacirlerin cirolarında bir artış olmuş mudur? İhraç edilen ürün miktarında, türünde ve değerinde olağanüstü bir artış olmuş mudur? Giresun ilinin milli gelirden aldığı payda bir artış olmuş mudur?
Daha somut bir biçimde soralım. Yol üzerinde bulunan lokantaların sayısındaki artış da gözetilerek bu işyerlerinin toplam cirolarında, çalışanlarında ve karlarında olağan üstü bir artış var mıdır?  
Yoksa, 2007 yılından bu yana nüfus ve ekonomik göstergelerde olumsuzluklar mı vardır? Örneğin, yol üzerinde bulunan lokantaların, diğer işyerlerinin kaçı kapanmıştır? 
Doğal olarak genel ekonomik göstergelerin olumsuz sonuçları, yapılan bu yola yüklenemez! Ama, çok açık bir şekilde söylemek gerekirse yolun Giresun ekonomisine olumlu bir katkı yaptığını söylemek çok zordur. 
 ***
Bu nokta da, “Hiç mi bir katkısı olmadı?” sorusu sorulabilir. Kuşkusuz, olmuştur! Araç sayısının artışına katkı sağlamıştır! Akaryakıt tüketimine katkı sağlamıştır! Akaryakıt istasyonlarının sayısının ve cirosunun artmasına katkı sağlamıştır! Tek başına olmasa da araç sahibi olanların kredi borcunun artmasına, banka kredi borç stokunun artmasına katkı sağlamıştır!
   ***   
21 Kasım 2019 tarihli makalemde sözünü ettiğim Samsun-Sarp sınır kapısı güzergahına hızlı tren yolunun yapılmasına ilişkin talebi, yazılanlar ışığında yeniden düşünmek gerekmez mi? Denize paralel karayolundan ne yarar sağladık ki, demiryolundan olsun. Gerek karayolu, gerekse demiryolu Batum'un otellerine, eğlence yerlerine, gazinolarına katkı sağlamaktan öte gidemez! Karayolu ve demiryolunun denize paralel gitmesinin ekonomik yarar sağlaması mümkün değildir. Birkaç uçak ve birkaç katamaran tekne ile yapılacak ulaşım için milyarlar harcanmasına gerek yoktur. Giresun başta olmak üzere Karadeniz illeri için ihtiyaç, İç Anadolu, Akdeniz, Güneydoğu Anadolu Bölgesine, dolayısıyla Orta-Doğu coğrafyasına bağlanmaktadır. 


MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yukarı çık